Management

Analytics
Waarde uit data

Waarde uit data

Drie zaken die elke organisatie moet overwegen voor optimaal datagebruik.

© CCO/Pixabay Rawpixel
26 november 2018

Bedrijven hebben een obsessie voor data. Er is meer data dan ooit tevoren en bedrijven genereren grote volumes data over klanten, financiën, machines en social media om inzichten te verkrijgen en bedrijfsstrategieën te bepalen. Maar het blijkt lastig om waarde uit die data te halen.

Veel organisaties zijn zo druk bezig geweest met het verzamelen van data, dat er nog maar weinig is nagedacht over een juiste strategie of technologische infrastructuur voor die data. Uit onderzoek blijkt zelfs dat minder dan drie op de tien IT-beslissers op eigen data vertrouwt bij het nemen van beslissingen. Een betere inzet van data staat dus hoog op de agenda voor veel bedrijven en daarom moet het hoger management nadenken over investeringen om dit te verbeteren.

Optimaal datagebruik

Er zijn drie zaken die elke organisatie moet overwegen voor optimaal datagebruik. Bedrijven moeten allereerst bepalen welke data het belangrijkste zijn en van daaruit uitbreiden. Als het bedrijf de klantenservice bijvoorbeeld moet verbeteren, dan moet in klantdata geïnvesteerd worden. Als dat op orde is, dan kunnen de investeringen worden uitgebreid.

Daarnaast vereist het IT-team aandacht. Welke problemen ervaren zij bij het opslaan en verwerken van data? Zo kan het zijn dat er te weinig data worden gedeeld binnen de organisatie. Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat slechts 2% van de organisaties effectief data deelt. Een belangrijk obstakel is een slechte integratie tussen verschillende systemen. Het vrijmaken van budget voor integratietools zou een oplossing kunnen zijn. Het neemt zorgen weg bij het IT-team, en zorgt ervoor dat data betrouwbaar en actueel zijn en niet worden opgeslagen in verschillende silo’s.

Hoewel technologie belangrijk is, moet menselijk handelen niet worden onderschat. Het personeel moet namelijk weten hoe ze data kunnen delen en inzetten. Het derde onderdeel van de puzzel is investeren in trainingen. Het IT-team en hoger management zien wellicht het belang van data, maar anderen wellicht niet. Het gaat hierbij om trainingen die omgaan met data bevorderen en aantonen waarom dit niet alleen voordelig is voor het bedrijf, maar ook voor de rol van de werknemer. Deze trainingen dragen bij aan het verbeteren van de dataprocessen.

Een veelzijdige aanpak

Het is verleidelijk om direct all-in te gaan bij het operationaliseren van data, maar zo gaan bedrijven nooit de gewilde ROI behalen. Data-integratietechnologieën zijn veel geavanceerder geworden, maar het is onverstandig om enkel in technologie te investeren en niet na te denken over bedrijfsbehoeften en een groeistrategie. Wanneer bedrijven kunnen investeren in betere technologie voor data-integratie en tegelijkertijd een bedrijfscultuur en – strategie kunnen ontwikkelen waarin het werken met data centraal staat, dan worden datagedreven processen in het bedrijf significant verbeterd en kan er waarden worden gehaald uit data.

 

Reactie toevoegen