Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips voor opdrachtgevers aan externe werkplekbeheerders

Onlangs werd ik gebeld door een journalist van het Financieele Dagblad. De vraag was wat de consequenties waren van het samenklonteren van regionale werkplekbeheerders. Ze hadden gezien dat er allerhande overnames gaande waren. Maar waar gaat dit dan allemaal over? De markt van werkplekbeheerders is al een tijd aan het opschalen. Waarom gebeurt dit? Naast de economische verzadiging van de werkplekkenmarkt zie ik ook enkele trends die steeds specialistischere kennis en schaal van werken vragen.
Kantoortuin
© Shutterstock
Shutterstock

Automatiseren van beheersprocessen

Werden er voorheen nog werkplekken in elkaar geklikt, nu zijn de scripts de kracht van schaalvergroting.

De test die je dan nodig hebt voor een goed en slim en zo veel mogelijk unattended script, is uiteraard effectiever als je die voor een groter aantal maakt. Ook word je er slimmer in als je je specialiseert.

Webbased als standaard voor businessspecifieke applicaties

Doordat webbased inmiddels steeds meer de standaard wordt voor businessspecifieke applicaties, zijn de lokale uitzonderingen aan het afnemen. Door identity- en API-koppelingen blijft er eenvoud voor de gebruiker.

Security steeds specialistischer

Security wordt breder bekeken dan door ICT. De controller, privacy officier (VGA) en de riskmanager en bij de overheid de archivaris komen geregeld bij de IT-manager langs om te bezien hoe zij (of hij) het heeft gedaan.

Wat zijn de lessen hiervan?

Besteed uit wat je snapt aan een partij die je snapt. De grootste valkuil bij uitbesteden is dat je denkt ervanaf te zijn. Toch blijf je te allen tijde verantwoordelijk. Zo is bijvoorbeeld in de AVG erg specifiek beschreven dat je je in een rechtszaak nooit kunt verschuilen achter een misser van je leverancier. Dat is net zo bij je boekhouder. Ook al schrijf je in een overeenkomst met je leverancier op dat deze verantwoordelijk is. Dat blijf je altijd zelf.

Dit zou je ook moeten willen. Die kennis had je toch al nodig om de prestatie van je leveranciers te objectiveren, waarderen en waar nodig bij te sturen en te kunnen overstappen naar een ander.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer, 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in