Beheer

Tips voor opdrachtgevers aan externe werkplekbeheerders
Besteed uit wat je snapt aan een partij die je snapt
Onlangs werd ik gebeld door een journalist van het Financieele Dagblad. De vraag was wat de consequenties waren van het samenklonteren van regionale werkplekbeheerders. Ze hadden gezien dat er allerhande overnames gaande waren. Maar waar gaat dit dan allemaal over? De markt van werkplekbeheerders is al een tijd aan het opschalen. Waarom gebeurt dit? Naast de economische verzadiging van de werkplekkenmarkt zie ik ook enkele trends die steeds specialistischere kennis en schaal van werken vragen.
Automatiseren van beheersprocessen
Werden er voorheen nog werkplekken in elkaar geklikt, nu zijn de scripts de kracht van schaalvergroting.
De test die je dan nodig hebt voor een goed en slim en zo veel mogelijk unattended script, is uiteraard effectiever als je die voor een groter aantal maakt. Ook word je er slimmer in als je je specialiseert.
Webbased als standaard voor businessspecifieke applicaties
Doordat webbased inmiddels steeds meer de standaard wordt voor businessspecifieke applicaties, zijn de lokale uitzonderingen aan het afnemen. Door identity- en API-koppelingen blijft er eenvoud voor de gebruiker.
Security steeds specialistischer
Security wordt breder bekeken dan door ICT. De controller, privacy officier (VGA) en de riskmanager en bij de overheid de archivaris komen geregeld bij de IT-manager langs om te bezien hoe zij (of hij) het heeft gedaan.
Wat zijn de lessen hiervan?
Besteed uit wat je snapt aan een partij die je snapt. De grootste valkuil bij uitbesteden is dat je denkt ervanaf te zijn. Toch blijf je te allen tijde verantwoordelijk. Zo is bijvoorbeeld in de AVG erg specifiek beschreven dat je je in een rechtszaak nooit kunt verschuilen achter een misser van je leverancier. Dat is net zo bij je boekhouder. Ook al schrijf je in een overeenkomst met je leverancier op dat deze verantwoordelijk is. Dat blijf je altijd zelf.
Dit zou je ook moeten willen. Die kennis had je toch al nodig om de prestatie van je leveranciers te objectiveren, waarderen en waar nodig bij te sturen en te kunnen overstappen naar een ander.
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer, 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.
is consultant voor Omroep, Overheid en Onderwijs en bestuurder bij KNVI.
Commentaar via https://www.linkedin.com/in/tomdalderup/ of tom.dalderup@knvi.nl