Innovatie & Strategie

Carriere
Techniek is niets voor onderwijzers

Techniek is niets voor onderwijzers

Waarom sommige onderwijzers weinig technologie inzetten voor hun lessen.

© Pixabay
23 juni 2020

"Leraren zijn zo ouderwets, die kunnen niets met techniek", is een veelgehoorde klacht van techneuten, meestal over de school waar hun kinderen op zitten. “Ze hebben daar nog matrixprinters en de docente Frans schrijft liever een brief dan een mailtje. Het lijkt wel 1950. En bij wiskunde mogen ze geeneens een laptop gebruiken voor aantekeningen.”

Tsja, misschien zijn die docenten wel goed op de hoogte van onderzoek dat aantoont dat iets op papier schrijven zorgt voor beter onthouden, en dat laptops tot mindere studieresultaten leiden; niet alleen voor de leerlingen in kwestie, maar ook voor degenen die erachter zitten. De laptop werpt een zogeheten cone of distraction achter zich; iedereen die op het scherm kan kijken let minder goed op.

En zelfs zonder die onderzoeksresultaten: wat is er eigenlijk mis met werken op papier, zonder een app? Ik was ooit op een diner pensant van de PO-Raad over onderwijsvernieuwing door middel van techniek, en na de sushi met sprinkhaan (ik verzin dit niet!) stond een wat oudere hoogleraar op die zei: "Welk probleem willen jullie eigenlijk oplossen?" Zoals te raden valt, bleef het stil. Techniek is toch gewoon goed? Vooruitgang en zo?

Dat docenten eerder niet op het LMS zaten blijkt dus vooral omdat er gewoon geen goede reden voor was.

Als de coronatijd ons iets leert over de zogenaamde conservativiteit van docenten, is het dat die gegrond was voor een gebrek aan redenen voor techniek, en niet voor onwil of onkunde. De wonderen die ik om mij heen in het onderwijs heb zien plaatsvinden, kennen zijn weerga niet. Zelfs de meest techniekaverse collega’s, bij wie op papier inleveren letterlijk al dertig jaar de norm was, konden gewoon overschakelen op e-mailsystemen of op een LMS. Een LMS is trouwens een learning management systeem, zoals Magister en Blackboard, dat de tirannie van het ‘in kaart brengen, stroomlijnen en doorzetten’ – al lang gebruikelijk in het bedrijfsleven – sinds een paar jaar ook in het onderwijs heeft geïntroduceerd. Dat docenten eerder niet op het LMS zaten blijkt dus vooral te zijn omdat er gewoon geen goede reden voor was. Dankzij corona weten we nu wat een goede reden is om je huiswerk in een LMS te zetten in plaats van op het bord: als je je leerlingen niet meer fysiek kunt zien.

In deze crisis is een digitaal systeem handig, goed en nodig. Docenten weten dan ook wel hoe ze ermee moeten werken. Of ze leren het vliegensvlug van een collega. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni-julinummer 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
3
Reacties
Ing G.Kok 24 juni 2020 20:09

Bravo! Waardeer studie methodes altijd op hun opbrengst en laat je niet leiden door wat gangbaar is. ( en meestal afkomstig uit een ander land)

Vanessa Bakker 23 juni 2020 12:41

Zo zie je maar weer, onder druk wordt alles vloeibaar. In mijn onderzoek naar digitale geletterdheid in het PO werd mij duidelijk dat 95% van de leerkrachten voor meer digitale hulpmiddelen en integratie van digitale vakken in het curriculum was. Alleen dat de leerkrachten dit stapsgewijs willen invoeren, met goede begeleiding en scholing en met de juiste devices.

Atilla Vigh 23 juni 2020 12:03

Eens met de auteur. Heb ooit een vriendin in het onderwijs gehad. Die gaf les met behulp van een computer. De software werd betrokken van een instituut. Komisch genoeg ging het nakijken met de hand?!# Ik vroeg, welke dinosaurus van een heeft dit verzonnen. Maar wees gerust, naast het onderwijs, zijn er nog andere "bedrijfstakken" ongelofelijk conservatief: de zorg, de juridische wereld, notariaat, en natuurlijk de overheid zelf. Er valt nog veel te halen. Ingesleten processen en werkbehoud is vaak de reden om niet te versnellen.