Innovatie & Strategie

Carriere
samenwerken

Succesvolle innovatie draait om samenwerking

CIO heeft belangrijke rol bij beter laten samenwerken

© Shutterstock
20 november 2020

Waarom leidt binnen de ene organisatie innovatie tot efficiëntere processen en zakelijk succes, terwijl bij de andere organisatie innovatie uiteindelijk op niets uitloopt? Samenwerking speelt hierbij een belangrijke rol, gestimuleerd vanuit de CIO.

Innovatieve processen omarmen is niet genoeg; CIO’s en hun teams moeten ook de vaardigheden bezitten om de voordelen van deze processen te benutten. COVID-19 heeft dit er zeker niet eenvoudiger op gemaakt.

Bovendien is er nog wat werk aan de winkel voor organisaties in de Benelux; daar bevindt twee derde van de CIO’s zich nog in het beginstadium als het gaat om het omarmen van innovaties zoals digital, workflows, AI en geautomatiseerde processen. Beter in staat zijn om innovatie succesvol in te zetten, is dus vaak bittere noodzaak. 

Innovatieparadox

CIO’s staan onder druk om een positieve business case te presenteren voor de inzet van nieuwe technologieën, waarbij de ROI binnen twaalf maanden plaatsvindt. Tegelijkertijd bestaan er organisatorische barrières die samenwerken moeilijker maken en uiteindelijk kunnen leiden tot het stopzetten van innovatieactiviteiten. CIO’s lijken moeite te hebben met het tot stand brengen en behouden van de interne samenwerking die nodig is om het maximale uit investeringen te halen.

Hierdoor ontstaat een paradox: om efficiënter te werken, is innovatie nodig. Maar innovatie werkt niet zolang er niet efficiënt wordt samengewerkt.

Sommige organisaties weten deze puzzel beter op te lossen dan andere. Organisaties kunnen dus van elkaar leren. Door te kijken naar organisaties die voorop lopen in innovatie kan je bepalen welke veranderingen noodzakelijk zijn om succesvolle innovatieve processen te implementeren. En dan blijkt dat de CIO’s van innovatieve organisaties zich onderscheiden door teamwork en interne samenwerking.

CIO’s moeten dus efficiënter, consistenter en meer samenwerken met de rest van de organisatie om effectieve veranderingen door te voeren en vooruitgang te boeken. Daarvoor is de ontwikkeling van een innovatiecultuur noodzakelijk, alleen zo kan een innovatieve mindset binnen de hele organisatie mogelijk worden gemaakt.

Bredere rol CIO

Aan de CIO de taak om niet alleen nieuwe mogelijkheden in kaart te brengen, maar ook om de rest van de organisatie actief te betrekken en samen te gaan werken. Want hoe meer executives samenwerken, hoe groter de kans dat de organisatie volwassen is op het gebied van innovatie. Pas wanneer innovatie integraal deel uitmaakt van de organisatie kan het tot bloei komen.

Daarbij is het cruciaal om werknemers vanaf het begin te betrekken bij innovatietrajecten, zodat ze weten waarom bepaalde initiatieven plaatsvinden en wat de voordelen zijn. Hierdoor zullen ze zich sneller inzetten om resultaten te boeken en gezamenlijk uitdagingen aan te gaan. Met als resultaat succesvolle innovatie-initiatieven.

Reactie toevoegen
2
Reacties
John Lieberwerth 23 november 2020 16:20

Om je als CIO te verdiepen in (betere) samenwerking, kun je eens kijken op de website van het BRM instituut: brm.institute. Business Relationship Management heeft een jarenlange studie gemaakt over deze materie. Het spel van Business en IT, demand & supply, kent vanui BRM vele technieken om daaraan te werken. Als BRM-docent heb ik daar de waarde uitgebreid van leren kennen.

Edwin Schumacher 23 november 2020 12:16

Beste Michael,
Goed artikel, dank je voor het delen. Graag voeg ik er nog wat aan toe. Want hoe doe je dat nu, mensen beter laten samenwerken in innovatie? De CIO speelt daarin een belangrijke rol en hij kan daarin bijvoorbeeld helpen door een goede innovatie aanpak te kiezen waarbij enerzijds mensen per definitie betrokken zijn en anderzijds er een vorm van transparantie is t.a.v. de voortgang van het innovatie traject.
In veel gevallen gaat innovatie niet zozeer over het opleveren van (deel)producten, maar over het opbouwen van kennis. Kennis op basis waarvan je onderbouwde keuzes kunt maken en besluiten kunt nemen. Een goede methode is Rapid Learning Cycles en dit sluit ook nog eens naadloos aan op Agile werken.