Beheer

Privacy
Stijgend aantal privacyklachten bij Autoriteit Persoonsgegevens

Stijgend aantal privacyklachten bij AP

Het recht op privacy lijkt steeds serieuzer genomen te worden, zowel door de burger als door de overheid. Maar helaas kan de Autoriteit Persoonsgegevens de vraag niet aan.

21 februari 2020

Hoewel de AVG op 25 mei 2018 al van kracht ging, leek de burger afgelopen jaar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pas echt goed te kunnen vinden. Op 14 februari kondigde de AP op hun website een explosieve stijging aan van het aantal privacyklachten ten opzichte van het jaar daarvoor.

In totaal ging het om 34.900 contactverzoeken, waarvan 27.800 mensen een privacyklacht indienden bij de AP. Een stijging van bijna 79% ten opzichte van 2018. Opvallend is dat slechts 20% van het totale aantal contactverzoeken een verzoek tot nadere informatie betrof. Dit percentage lag het jaar van de invoering van de AVG veel hoger. Vanuit deze daling bezien, lijkt het alsof de grootste onduidelijkheden rondom de AVG zijn opgelost. Of lijkt dit maar zo? Hoewel steeds meer mensen de AP weten te vinden, bleek dat minder dan 1% van de klachten in 2019 daadwerkelijk tot een onderzoek hebben geleid. Een schrikbarend lage score als je het aan mij vraagt.

Vanuit deze daling bezien, lijkt het alsof de grootste onduidelijkheden rondom de AVG zijn opgelost.

Het aantal klachten over de zakelijke dienstverlening bleek met 41% verreweg het grootst. Opgevolgd door het openbaar bestuur en de financiële sector. Opvallend is de (bijna) procentuele verdubbeling van het aantal klachten in de energiesector. Deze hadden met name te maken met privacy, maar ook over direct marketing kwamen het nodige aantal klachten binnen. Het zal voor vele mensen herkenbaar zijn: je wordt telefonisch benaderd voor een ‘exclusieve’ aanbieding, je geeft aan dat je wilt dat je gegevens verwijderd worden, maar wordt een aantal weken later toch weer teruggebeld. Het verwijderingsverzoek is niet opgevolgd. Een grote ergernis, op basis waarvan de consument nu naar de AP kan stappen.

Hoewel het mooi is dat de burger zich steeds bewuster lijkt te worden van zijn (grond)recht op privacy, blijkt dat de AP in de praktijk het aantal klachten niet aan kan. Slechts 67% van het aantal klachten konden worden afgehandeld, waarvan de meesten pas na 6 (!) maanden in behandeling werden genomen. Ook Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, geeft in het rapport aan dat de behandeltijd langer is dan wenselijk. Er wordt dan ook een onderzoek gedaan naar de benodigde capaciteit en financiering om klachten sneller te kunnen behandelen. De uitkomst hiervan wordt in mei 2020 verwacht.

Hoewel het mooi is dat de burger zich steeds bewuster lijkt te worden van zijn (grond)recht op privacy, blijkt dat de AP in de praktijk het aantal klachten niet aan kan

Een positieve verandering dus. Het recht op privacy lijkt steeds serieuzer genomen te worden, zowel door de burger als door de overheid. Ook lijkt de nood om de AVG werkbaarder te maken tot de overheid te zijn doorgedrongen. Met het voorstel tot aanpassingen in de UAVG die dit kwartaal ter consultatie aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd, lijkt een goede start te zijn gemaakt om het eerste aantal ‘kinderziektes’ te verhelpen.

Hoewel ik positief gestemd ben over de aankomende veranderingen in privacyland, baart het mij ook zorgen dat na bijna 21 maanden na de invoering van de AVG nog steeds niet alles op orde lijkt te zijn. Om Aleid Wolfsen te citeren: “Bescherming van persoonsgegevens is een mensenrecht”. Je zou dus verwachten dat de prioriteit hoger ligt. Zou 2020 dan het jaar zijn waarin de processen rondom privacy wat soepeler gaan verlopen? Ik ben benieuwd!  

Reactie toevoegen
1
Reacties
cyberiad 24 februari 2020 19:49

Wat heb je aan klagen, als de heer Wolfsen zelf aangeeft geen capaciteit te hebben om alle klachten aan te pakken.
Ik word bv enorm agressief van Ziggo en energieaanbieders, die mij minstens elke twee weken benaderen. Terwijl ik toch duidelijk al meerdere keren heb aangegeven geen belangstelling te hebben, en verzocht heb om mijn gegevens te verwijderen. Wordt je verwezen naar het bel-me-niet register, waar ik inmiddels zo vaak geregistreerd ben dat de database bekant overloopt.
Resultaat: zie hierboven. Nul dus