Development

Governance
Night panel Saab

Saab en Scrum

Heeft het dashboard met KPI’s nog toekomst?

© Joost Koen
25 januari 2017

Binnen een week kwam ik twee bevriende zakenrelaties tegen, die aangaven gestopt te zijn met het presenteren van KPI’s.  Bij beiden ging deze melding gepaard met een zekere emotie.

Geen dashboard of balanced scorecard meer, ze hadden het helemaal gehad. Het leidde af en was veel te ingewikkeld.

Bij de relatie die IT-systemen ontwikkelt via Scrum, was de oplossing het werken met hele kleine teams. Het andere geval betrof een stafafdeling, die in het vervolg gewoon beoordeeld werd op het halen van inhoudelijke doelstellingen. Er was sprake van opluchting.

Het hield me bezig. Mijn ervaring als directeur van een IT-bedrijf en als programmamanager is dat zelfsturing en delegatie van verantwoordelijkheden - voor een betrouwbaar en ‘duurzaam’ resultaat - toch af en toe metingen en feedback nodig hebben. Op resultaat en voortgang.

Zelforganisatie

Mijn collega, interim-manager en enige jaren terug zelf DGA van een IT-bedrijf, heeft het over ‘zelforganisatie’ in plaats van ‘zelfsturing’. Sturing heeft bij hem betrekking op doelstellingen en gestelde kaders waarmee beleid en strategie van het bestuur worden gespecificeerd. Organisatie is het acteren vanuit die doelstellingen en kaders.

Het koppelen van die sturing en organisatie valt nog niet mee. Wij zien regelmatig een ontkoppeling tussen directie/bestuur en softwareontwikkeling. Het lijkt soms alsof zij een andere taal spreken en - ondanks veel vergaderen - elkaar niet begrijpen. Maar dan wil je die ontkoppeling toch voorkomen of aantonen door geregeld de feiten te meten en te presenteren. En dat doe je toch via een dashboard? Anders verzand je in meningen en opinies.

Luchtvaartverleden

Van oudsher associeer ik de term ‘dashboard’ met een auto en niet met een ontwikkel- of stafafdeling. Vanaf september 2016 rijd ik in een Saab. Dit inmiddels ter ziele gegane merk heeft een ‘night panel’-knop. Toen de dagen korter werden heb ik op de terugweg naar huis de knop ingedrukt. Alleen de kilometerteller met de schaal tot 140 km/u blijft verlicht. Alle andere meters gaan naar nul en worden onzichtbaar. Ook de radio/cd-informatie.

Dit concept komt voort uit het luchtvaartverleden van Saab: het dashboard presenteert alleen de relevante informatie. En wat bleek: dat is heerlijk. Heerlijk rustig, geen afleiding en als het relevant is, wordt het metertje vanzelf weer zichtbaar. Bij ongeveer 138 km/u komt de schaal van 140 tot 240 erbij. U begrijpt dat ik dat alleen in Duitsland meemaak, als keurig rijdend burger. En als de benzine opraakt, nog voor de reserve, dan wordt die meter zichtbaar.

Ik pleit voor de Saab-oplossing in plaats van dashboards en KPI’s eruit.

Reactie toevoegen
6
Reacties
Ronald 10 mei 2017 08:40

Helemaal mee eens Joost! Prachtig, zo'n Agile dashboard oplossing.

Jan Smulders 01 februari 2017 14:38

Joost, uit het hart gegrepen. Valt perfect samen met het kritische artikel over management goeroes in de VK van vandaag. Weg met de ballast en gaan voor het overzichtelijke en begrijpelijke. Meten is gen doel op zich. Niet in auto' s, niet in vliegtuigen, en ook zeker niet in ondernemingen.

Rik Harmsen van der Vliet 27 januari 2017 00:18

Goed verhaal Joost en zeer herkenbaar, wij vatten onze KPI's per afdeling samen in 1 getal wat we dagelijks monitoren. De rest is alleen relevant als we het getal willen begrijpen of analyseren.
En een Saab, dat moest natuurlijk zo zijn, ratio en emotie passen best in 1 auto :)

Anoniem 26 januari 2017 16:14

Zo langzamerhand wel een stuk van mij verwijderd maar een mooie en zinnige analogie van een doorgewinterde professional en echte autoliefhebber.
Jon Meibergen

Wout Dekker 25 januari 2017 16:49

Tsja, een Saab; niet voor niets bestaat dit merk niet meer, denk ik dan.... Maar de metafoor is duidelijk en creatief bedacht door de auteur. Het gaat dan ook niet om het hebben van kpi's, het gaat om het hebben van de JUISTE kpi's. Keuzes maken dus en bij voorkeur schrappen want een van de problemen met kpi's is dat het er steeds meer worden. Misschien moet Joost Koen in een Tesla gaan rijden: dashboard als een tablet waarbij je zelf de keuzes maakt wat je wel en wat je niet wilt zien. In tegenstelling tot bij de Saab (waarbij Saab de keuze maakt) kun je in de Tesla zelf kiezen wat je ziet. Da's dus zelforganisatie. Zelfsturing gaat een stap verder, maar ook daar is Tesla volop mee bezig....

Albert Phaff 25 januari 2017 16:48

Beste heer Koen, als financial én Subaru rijder (met een per definitie beperkt dashboard) ondersteun ik uw pleidooi volledig.....