Loopbaan

Carriere
My Uber Taxi Driver

Mens staat centraal in AI-toepassing

CIO's bereiden zich te weinig voor op de komst van AI in de organisatie.

Tien jaar geleden waren er nog geen Uber-chauffeurs © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Derek Clark
14 juni 2019

Een visie op technologie die onze waarden en behoeften niet weerspiegelt, is niets meer dan een digitale dystopie. Tech heeft niet alleen het vermogen om mensen uit te sluiten, maar belangrijker, óók de potentie van inclusie en het kan menselijke ervaringen verrijken.

Kunstmatige intelligentie is één van de meest disruptieve technologische ontwikkelingen ooit. Het vanuit een menselijke invalshoek doorgronden van de mogelijkheden en bedreigingen van AI is cruciaal voor haar adoptie en het maximaal benutten van de voordelen die het bedrijven heeft te bieden.

Afrekenen met mythes over AI

Hoewel er zorgen zijn over de impact die digitalisering op de werkgelegenheid kan hebben, draait AI niet om het vervangen van mensen. Het gaat juist om het creëren van nieuwe mogelijkheden. AI kan namelijk worden ingezet om specifieke skills en werkzaamheden naar een hoger niveau te tillen en zo de weg vrij te maken naar betekenisvol werk. Zo kan AI tijd vrijmaken voor werkzaamheden die het beste door mensen kunnen worden uitgevoerd. Zoals het oplossen van complexe problemen, kritisch denken en creativiteit. Kwaliteiten die in de Top 3 van belangrijkste skills staan van het World Economic Forum. Onderzoek van McKinsey wijst bovendien uit dat robotica en AI tegen 2030 mensen in slechts minder dan vijf procent van de functies zullen vervangen. De technologie gaat er juist voor gaat zorgen dat het aantal banen met 60 procent zal groeien, in plaats van dat het de mens zal vervangen.

“AI biedt de mogelijkheid om nieuwe banen te creëren. Zo waren er een decennium geleden nog geen social media managers of Uber-chauffeurs. Deze en vele andere functies bestonden nog niet”, zegt ook Philippe Poutonnet, Director Cloud AI Product Marketing van Google. “Het vermogen om jezelf opnieuw uit te vinden, zal je in de toekomst zekerheid op een baan geven. Als je in staat bent je goed aan te passen aan alle nieuwe dingen die op je pad komen, zal je uiteindelijk tot je recht komen.”

Afwachten is geen optie

Uit een recent onderzoek kwamen honderd CIO’s aan het woord over hun bereidheid zich voor te bereiden op de toekomst. Hieruit kwam een aantal interessante resultaten:

•    Drie op de vier CIO’s maken zich zorgen over de impact van automatisering en digitalisering op hun organisaties.
•    De helft is zich ervan bewust dat sommige rollen en functies als gevolg van AI onder druk komen te staan.
•    Slechts een derde had een plan gemaakt om het hoofd te kunnen bieden aan toekomstige uitdagingen.

AI verandert in hoog tempo de wereld waarin we leven en werken: van digital assistants tot robotcollega’s. Maar er is geen reden voor angst. Wel is het nodig na te denken over een nieuwe inrichting van de organisatie en flexibel werken. Maar óók over de uitdagingen waarmee je als organisatie die uit verschillende generaties bestaat te maken krijgt. In deze snel veranderende omgeving moeten organisaties volop inzetten op tevreden medewerkers. Dat helpt de digitale transformatie in een stroomversnelling te brengen en leidt tot betere prestaties.

Vier stappen ter voorbereiding op de AI-revolutie

Hieronder noem ik vier zaken die steeds belangrijker worden nu we met AI een nieuwe fase ingaan:

Als bedrijven in de toekomst willen blijven floreren, zullen mens en AI gezamenlijk moeten optrekken. Als organisaties dat op orde hebben, hebben zij alle gereedschappen in handen die nodig zijn om de productiviteit te verhogen en een betekenisvolle omgeving te creëren voor hun medewerkers.

  1. Zet in op een cultuur die op samenwerking is gericht - dit betekent dat je van elkaar leert in een omgeving waarin het veilig is om fouten te maken. Zo’n omgeving is cruciaal om ervoor te zorgen dat nieuwe technologie en werkmethodes kunnen worden getest.
  2. Stimuleer intelligente productiviteit - dit stelt medewerkers in staat om hun tijd, energie en creativiteit in te zetten voor zaken die er voor hen en de organisatie echt toe doen. Dit zorgt er voor dat zij betrokken blijven en meer leren.
  3. Combineer kunstmatige intelligentie met menselijke intelligentie - dit is een magische combinatie. Stel vast welke processen en taken kunnen worden geautomatiseerd en met behulp van AI uitgevoerd.
  4. Focus op diversiteit - stel diverse teams samen met een goede mix van mannelijke en vrouwelijke professionals en een mix van technische, analytische en zachte skills. Dit legt de basis voor creativiteit en innovatie en het kan onbewuste vooroordelen tegengaan (in het bijzonder bij het programmeren van algoritmes). Bovendien zal het, in combinatie met AI, de (sociale) intelligentie van het team vergroten.
     

Als bedrijven in de toekomst willen blijven floreren, zullen mens en AI gezamenlijk moeten optrekken. Als organisaties dat op orde hebben, hebben zij alle gereedschappen in handen die nodig zijn om de productiviteit te verhogen en een betekenisvolle omgeving te creëren voor hun medewerkers.

Reactie toevoegen