Loopbaan

Carriere
klas

Kennismanagement meer dan trainingen inplannen

4 tips om kennismanagement succesvol toe te passen.

© Shutterstock
15 februari 2019

De combinatie van snel veranderende technologie en schaarste van personeel is een gevaarlijke. Bedrijven kunnen namelijk al gauw in de verleiding komen om te weinig tijd en aandacht te besteden aan het up-to-date houden van kennis. In de uren dat een IT’er een training volgt, kan hij of zij immers niet worden ingezet op projecten. En dan hebben we het nog niet eens over de kennis van medewerkers buiten de IT: nu elk bedrijf een IT-bedrijf is geworden, is het cruciaal dat medewerkers van alle afdelingen steeds meer van IT begrijpen.

Om het kennisniveau van iedereen in de organisatie op peil te brengen en te houden, is kennismanagement nodig. En dat gaat veel verder dan het inplannen trainingen. Hoe pas je dit succesvol toe?

  1. Beleg kennismanagement in de directie
    Wie is er verantwoordelijk voor het kennisniveau van medewerkers? Binnen de kleinere organisaties zal dit bij HR liggen. Dat is begrijpelijk, maar niet per se wenselijk. Het op peil houden van kennis is namelijk een rol die idealiter wordt belegd bij iemand die ook expert is op het betreffende vakgebied. Alleen dan kun je beoordelen op welk gebied het kennisniveau moet worden bijgespijkerd en wat het gewenste niveau is. Een kennismanager vraagt zichzelf voortdurend af: welke kennis hebben we in onze organisatie nodig en hoe zorgen we ervoor dat we continu beschikken over het juiste kennisniveau?
     
  2. Selecteer op abstractieniveau
    De tijd dat alleen de IT-afdeling verstand moest hebben van IT, is voorbij. IT wordt strategischer, kruipt dichter tegen de business aan en dat betekent dat ook niet-IT’ers moeten begrijpen hoe IT werkt. Er is geen bedrijf dat niet op de een of andere manier te maken heeft met de digitale transformatie.
    Iets wat je nodig hebt om je met IT bezig te houden, is het vermogen om abstract te denken. Abstractievermogen helpt je om te werken met modellen; programmatuur kun je niet zien, maar je moet het je voor kunnen stellen. Dit is niet alleen belangrijk voor IT’ers, maar ook voor iedereen buiten de IT-afdeling. Het is daarom verstandig om bij de selectieprocedure hierop te testen; in hoeverre kan deze kandidaat omgaan met abstracte modellen (en dus begrijpen hoe IT werkt)?
     
  3. Stimuleer een leven lang leren
    De baan voor het leven is een idee dat we ergens rond de millenniumwisseling langzaam maar zeker achter ons hebben gelaten. Wie nu uit de schoolbanken komt, zal in de loop van zijn of haar carrière in een wereld leven waarin andere beroepen nodig zijn dan nu. Dat vereist dat we ons voortdurend blijven ontwikkelen en open staan voor bijscholing – en dat is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer.
     
  4. Stimuleer kennisdeling
    Externe trainingen en opleidingen zijn vaak nodig om gaten in kennis op te vullen, maar interne kennisoverdracht is zeker net zo belangrijk om ervaring uit te wisselen en bedrijfsspecifieke kennis op te doen. Vaak kunnen medewerkers elkaar prima bijscholen. Het is daarbij belangrijk om daarvoor tijd vrij te maken binnen de organisatie, faciliteiten ter beschikking te stellen en vooral kennis delen te belonen. Onthoud daarbij dat iedereen op een eigen manier leert: sommige medewerkers geven de voorkeur aan klassikale trainingen, anderen lezen liever een blog of kijken een video.

Versloffen

IT is zo’n belangrijk onderdeel geworden van een organisatie, dat je de kennis van technologie niet kunt laten versloffen. En dat geldt zeker niet alleen voor de IT-afdeling; juist ook daarbuiten moeten medewerkers op de hoogte zijn en blijven van technologische ontwikkelingen.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Robert te Kaat 16 februari 2019 20:01

Hi Gert Jan,

Je schrijft "hoe zorgen we ervoor dat we continu beschikken over het juiste kennisniveau". Volgens mij is er ook nog een andere as die beschouwd moet worden: kennis dichtheid. Niet iedereen hoeft alle kennis hebben. Per onderwerp zou je zowel het gewenste kennisniveau en de gewenste kennis dichtheid moeten bepalen en daar je opleidingsbeleid op moeten afstemmen. En zeker in de ICT regelmatig bijsturen.

Groeten Robert