Innovatie & Strategie

diabetes app

Kanttekening bij e-Coaching

e-Coaching is een terugkerend onderwerp bij ICT in de zorg. Er zijn nog wel inhoudelijke, ethische en praktische dilemma's op te lossen

© CC BY-SA 2.0 - Flickr Integrated Change
30 maart 2018

Health is een van de meest gezochte onderwerpen op internet. Eind deze eeuw zijn er naar verwachting meer dan 2 miljard ouderen. Zorg staat in de belangstelling en zal in omvang groeien.

Vorige week bezocht ik het congres ICT4AWE over hoe technologie een bijdrage aan zorg kan leveren. Een wetenschappelijk congres georganiseerd door INSTICC, een instituut dat diverse wetenschappelijke technologisch georiënteerde congressen organiseert. Het congres gaf een breed overzicht van de diverse ontwikkelingen gegroepeerd rond de thema’s Ambient Assisted Living, Telemedicine & e-Health, Monitoring, Accessibility & HCI and Independent Living.

Binnen de thema’s was e-Coaching een terugkerende ontwikkeling. Bedoeld om bijvoorbeeld ouderen te ondersteunen in het bewaken van hun gezondheid, diabetes patiënten te begeleiden in hun levensstijl en om geheugenondersteuning te bieden bij dementie. e-Coaching betekent veelal het geven van aanbevelingen, inclusief het zogenaamde nudging.

Daar zijn wel kanttekeningen bij, zowel inhoudelijke als ethische:

  • Wat is een goede aanbeveling?
  • Wat is het effect van een aanbeveling?
  • Is feedback mogelijk?
  • En kun je bezoek aan bepaalde restaurants afraden vanwege dieetproblemen?
  • Hoe mag je gedragsverandering om meer te gaan bewegen motiveren?
  • In hoeverre mag je überhaupt pro actief zijn in aanbevelingen?
  • Of moet je je juist beperken tot reactieve aanbevelingen?
  • Wie is de eigenaar van de data?

Gebruikersinterface belangrijk

Toegankelijke e-Coaching stelt eisen aan de gebruikersinterface. Je wilt niet overal camera’s en schermen in een leefruimte zien. Een oplossing hiervoor is een combinatie van sensoren en augmented reality. Verder kunnen smart phones een goede ondersteuning bieden (breed geaccepteerd), maar ook de TV kan een rol spelen (m.n. bij ouderen). Smart watches lijken minder geschikt vanwege de kleine schermen. Aardig is de digitale pen. Door met de digitale pen een dagboek bij te laten houden komen gegevens voor zowel gerichte als brede analyse beschikbaar.

Een oplossing die mij opviel is de GezelschApp, ontwikkeld door Present Media en Roessingh R&D voor een aantal Twentse organisaties. Ouderen worden gestimuleerd zo lang mogelijk zelfstandig te zijn en thuis te blijven wonen. Maar als een sociaal netwerk ontbreekt en een oudere te maken krijgt met verlies van partner, afnemende gezondheid of mobiliteit, is de kans groot dat deze persoon in een sociaal isolement raakt. Met de introductie van de GezelschApp wil men dit voorkomen.

Verder komen blockchain, IoT, virtual reality en open source aan bod als oplossingen voor diverse vraagstukken. Robots zullen in diverse varianten een rol gaan spelen. Mobiliteit vraagt specifieke oplossingen, vooral voor wat “the first and last mile” genoemd wordt. Van Big Data naar Smart Data met behulp van serious gaming voor Public Health krijgt aandacht. Health en Lifestyle worden aan elkaar gekoppeld voor betere analyses (FHIR FLi). Wearables en implantaten kwamen op dit congres niet aan de orde.

Aansluiten bij de behoefte van mensen vraagt naast inzicht in de beschikbare technologische oplossingen, inzicht in de behoefte van iemand. Er zijn geen eenduidige groepen te herkennen. Zo bestaat “de oudere” niet. Het bieden van een adequate ondersteuning begint met de befaamde “customer journey”. Dat ICT een dominante bijdrage gaat leveren aan de zorg, zowel cure als care, dat wordt wel duidelijk tijdens het congres.

Meer de diepte in over de diverse onderwerpen? Kijk op de site van Scipress:  

Volgend jaar zelf naar dit congres? Bekijk de site van ict4agingwell.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Klaas Brongers 05 april 2018 15:15

De juiste link naar GezelschApp is: www.gezelschapp.nu