Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT als medicijn

Met de toenemende druk op de zorg rijst de behoefte aan ICT als verlichtende factor. Niet alleen door de druk op personeel te verminderen, maar door in de hele zorgketen bij te dragen aan de kwaliteit ervan.
© Shutterstock
Shutterstock

De zorg is een sector waarin ICT in de volle breedte bijdraagt aan innovaties, zowel in processen, als producten en diensten. En dat start al bij preventie. Met behulp van grote hoeveelheden data kan kunstmatige intelligentie (AI) patronen destilleren en zodoende helpen bij het vroegtijdig opsporen van ziektes. In luttele seconden vergelijkt AI bijvoorbeeld vele miljoenen gevallen van huidkanker. Een arts vertrouwt vooral op zijn of haar opleiding en ervaringsjaren, maar AI kan veel grotere hoeveelheden patiënten verwerken en daardoor lering trekken uit veel meer data dan een arts zelf kan bevatten. AI zal, kan en mag een arts uiteraard nooit vervangen. De interpretatie van data ligt altijd bij de mens. Maar de ondersteuning die AI kan bieden bij preventie is voor artsen van onschatbare waarde.

Zorg op afstand

Behalve bij preventie speelt ICT ook een steeds grotere rol bij cure en care. Denk aan de toenemende behoefte aan maatwerkbehandelingen. Standaardbehandelingen slaan niet altijd even goed aan bij mensen met afwijkende achtergronden en/of individuele leefstijlen. Ook hier is een rol weggelegd voor AI: door datasets met patiëntgegevens met elkaar te vergelijken komt maatwerk, en daarmee meer effectieve behandelingen, steeds verder binnen bereik.

Informatie- en communicatienetwerken maken zorg op afstand steeds beter mogelijk, waardoor mensen langer zelfstandig kunnen functioneren. Een voorbeeld is het project ‘STRAP’: Self TRAcking for Prevention and diagnosis of heart disease. Door het meten en monitoren van big data kunnen hartziektes vroegtijdig worden gevonden en zelfs voorkomen.

De basis hiervoor vormen grote hoeveelheden beschrijvende (of descriptieve) data van mensen. Deze datasets groeien steeds verder en worden steeds vaker gecombineerd. Hierdoor ontstaan predictieve data met een steeds betere voorspellende waarde. In het verlengde hiervan kan preventief worden ingegrepen, waarmee data zelfs voorschrijvend (of prescriptief) van aard worden en mogelijk levens redden.

Vraagstukken en dilemma’s

ICT is niet zaligmakend. Met nieuwe ontwikkelingen ontstaan altijd nieuwe vraagstukken en dilemma’s, zo ook in de zorgsector. Aandacht voor ethische, juridische en sociale aspecten van ICT blijft uitermate belangrijk. Denk dan aan data en privacy, de toepassing van AI en de keuzes die in het ontwerp van een algoritme worden gemaakt.

De essentie is dat we de zorg sterk kunnen helpen verbeteren door data op een verantwoorde manier te koppelen en te analyseren. Daarom maakt Topsector ICT zich hard voor standaardisatie (landelijk en Europees), zodat brondata gelijksoortig en bruikbaar zijn. Het is essentieel hierin samen te werken en de verschillende lopende initiatieven te orkestreren, zodat ICT als medicijn ook echt veilig én effectief kan zijn!

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (oktober 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in