Management

Carriere
Overleg

I heard it through the grapevine

Managers onderschatten rol van de geruchtenmachine.

29 september 2020

Dit jaar is er veel veranderd in de manier waarop we als collega’s contact hebben met elkaar. Dat veroorzaakt onder menig manager van bedrijven in een krappe arbeidsmarkt, zoals IT-bedrijven, hoofdbrekens. Hoe zorg je ervoor dan mensen bij je blijven werken, als de binding met het bedrijf door thuiswerken af lijkt te nemen?

Na het snoeppakket, het fruithapje en het anderhalvemeterzomergeschenk zijn de offline ideeën om de naar de thuiskantoren verbannen collega’s aangesloten te houden bij de organisatie wel zo’n beetje op.. Op een verdwaalde bedrijfsbarbecue op gepaste afstand heb ik tenminste weinig voorbij zien komen op LinkedIn. En hoe geef je new hires een goede introductie als zij de komende maanden bijna geen collega’s in levende lijve ontmoeten?

Mensen zijn groepsdieren en willen ergens bij horen. Ze willen nieuws, informatie, plannen, geruchten en roddels uit de organisatie. Dat is de smeerolie die werken leuk maakt. Thuis in de intelligente lockdown krijg je daar te weinig van. Je voelt je eerder freelancer dan medewerker.

Goede informatie voor thuiswerkers is bovendien minstens zo belangrijk als digitale veiligheid, maar er wordt bij menig bedrijf minder aandacht aan besteed. Logisch, want op kantoor ging het immers vanzelf. Tenminste, zo leek dat. Veel managers onderschatten de rol van de aloude grapevine, de geruchtenmachine waar Marvin Gaye al over zong (“Ooo I bet you're wonderin' how I knew. I heard it through the grapevine.”).

Nu het thuiswerken voorlopig nog niet voorbij lijkt te zijn, hebben veel organisatie baat bij een digitale nieuwsbron die medewerkers aangesloten houdt bij de organisatie. Het liefst met dagelijkse updates. Niet dat de gemiddelde HR- of unitmanager een soort Albert Verlinde moet worden, maar met een goed voorstellingsvermogen en empathie kom je al een heel eind.

Het gaat dan niet alleen om gossip. Je kunt ook serieuze koek aansnijden, zoals de maatschappelijke meerwaarde van het bedrijf, vergrijzing, diversiteit, het betalen van genoeg belasting en techno-stress bij thuiswerkers. Uit onderzoek van een gerenommeerd accountantskantoor vindt een ruime meerderheid van de medewerkers dit soort onderwerpen net zo belangrijk als het maken van winst.

Zo ontstaat – juist in deze tijd - vertrouwen en daar heb je meer van nodig als je mensen wilt binden en boeien. Je sluit bovendien mooi aan bij het hier en nu. Als het goed is, zijn je medewerkers daar ook. Hoe en waar ze dan ook maar werken.

Reactie toevoegen