Innovatie & Strategie

Datamanagement
Het sneeuwbaleffect van data

Het sneeuwbaleffect van data

Wat is data gravity en wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

© CC0 - Unsplash Joshua Sortino
5 januari 2021

Succesvolle apps en databases zorgden vroeger voor een datastroom die vooral éénrichtingsverkeer was. Je website werd veel bezocht en dus stuurde de website .html-files en JPEG’s het web op. Sites, apps en andere toepassingen zijn tegenwoordig echter niet meer alleen zender, maar ontvangen ook (graag) data. Hoe succesvoller je site of app, des te meer data het datacenter ontvangt. En hoe meer data je als bedrijf bezit, des te succesvoller ben je als organisatie of bedrijf – in potentie – om nog beter en groter te worden. Dit sneeuwbaleffect noemen we ‘data gravity’: de zwaartekracht van data waarmee grote massa’s gegevens aantrekkingskracht hebben op andere data.

Volgens recent onderzoek, de Data Gravity Index DGx™, is Amsterdam één van de belangrijkste Europese steden in het creëren van data gravity. De aantrekkingskracht van Amsterdam komt voort uit de aanwezigheid van veel internationale hoofdkantoren in de stad. Deze zorgen voor meer innovatie, werkgelegenheid en financiële groei, en daardoor voor nog meer nieuwe hoofdkantoren en nog meer data. Data gravity brengt echter ook implicaties met zich mee. Waar moet je rekening mee houden als data zich op blijft hopen?

Vervoeren

Data gravity is een belangrijke strategische bron geworden, maar het daagt organisaties ook uit om kritisch te kijken naar waar zij hun data opslaan. Een toename van de vraag naar data maakt dat sommige data het beste fysiek 'dicht bij elkaar’ kan blijven. Bedrijven die samenwerken en dus elkaars data gebruiken, moeten al deze data vervoeren. Om ervoor te zorgen dat dit snel kan, is het belangrijk dat de data dicht bij elkaar is opgeslagen. Dit vermindert het aantal handelingen dat datacenters moeten verrichten om gegevens op te halen. Deze snelheid van gegevensverwerking leidt vervolgens tot een betere (klant)ervaring.

Daarnaast is het belangrijk dat bedrijven zich realiseren dat hun databases groter worden, maar daarmee ook moeilijker te verplaatsen tussen servers en datacenters. Steeds vaker ondervinden bedrijven dat ze de hoeveelheden data niet meer kunnen verwerken. Bewust zijn welke data je opslaat en óf het überhaupt nodig is om het op te slaan is daarom van belang. Welke data moet fysiek in het bedrijf aanwezig zijn en welke in de cloud? En moet die data openbaar toegankelijk zijn of niet?

Deze vraagstukken vormen een deel van de IT-strategieën voor de toekomst. Eén oplossing is door de complexiteit van bestaande infrastructuren niet te geven. Het is vooral belangrijk om het cumulatieve karakter van het verschijnsel te begrijpen. Data zal steeds belangrijker worden en data gravity steeds sterker. Zorg dat de opslag van je data nu al in orde is, zodat verwerking ervan ook in de toekomst niet ‘te zwaar’ zal worden.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Anoniem 07 januari 2021 14:26

Twee punten:
1. Ik mis de uitdaging beveiliging en privacy. Hoe zorg je ervoor dat alleen die personen of partijen toegang hebben die de rechten hebben of eigenaar zijn?
2. Wat is het vangnet? Als we steeds meer processen en besluitvorming afhankelijk maken van big data en zelfs kennis letterlijk uit de mensen naar de "cloud" of datacenters zetten, hoe gaan we verder als dit allemaal of gedeeltelijk wegvalt? Oorlog, ramp, sabotage? Hoe ver stappen we dan terug in ons kennisniveau? Jaren 70? Verder terug? Wie heeft een idee?