Overslaan en naar de inhoud gaan

Haal het meeste uit AI met een persoonlijke benadering

AI is momenteel een echt trendwoord, maar de zakelijke voordelen en de acties die bedrijven moeten ondernemen zijn nog behoorlijk onduidelijk. Ook worden veel werknemers een beetje zenuwachtig van AI, met name over wat het inhoudt voor hun baan.
© CC0 - pixabay.com
CC0 - pixabay.com

Zonder transparantie, vertrouwen en personalisatie is AI dan ook gedoemd te mislukken. De voordelen van AI kunnen alleen gerealiseerd worden door organisaties die goed kijken naar de behoeften van alle betrokken partijen. Bedrijven moeten een benadering omarmen die mensen vooropstelt en vooroordelen wegneemt. Dit vergroot de creatieve, emotionele en constructieve vaardigheden van medewerkers in combinatie met de snelheid, nauwkeurigheid en schaalbaarheid van slimme machines. Op die manier zijn mens en machine op hun best.

Hieronder staan enkele concrete acties die bedrijven kunnen ondernemen om AI effectief door te voeren in de organisatie:

  • Ten eerste, bekijk AI met ‘menselijke ogen’. Alle zakelijke beslissingen worden uiteindelijk genomen door menselijk gedrag te voorspellen. Begrijp wat mensen willen en wat ze doen om het gewenste resultaat te bereiken. AI moet menselijke inzichten en ervaringen niet vervangen, maar juist aanvullen.  
  • Ten tweede, focus op het snel aanbieden van op maat gemaakte waardevolle zakelijke toepassingen. Het is vrij simpel om een paar kleinschalige AI-pilots uit te voeren en meteen succes te boeken. Echter, het snel inzetten van de technologie vereist een strategische visie die de machine-intelligentie in de hele organisatie verbetert. Het is daarbij slim om tactvol om te gaan met de veranderingen die AI teweegbrengt bij zowel consumenten, medewerkers als management. Wanneer bedrijven AI correct en snel willen inzetten, moeten ze codes opbouwen vanuit inzicht in wat er echt nodig is op menselijk niveau.  
  • Zorg er ten slotte voor dat AI wordt ingezet onder strikt ethisch toezicht op de mogelijkheden en acties en maak verdere AI-activiteiten transparant, zodat de betrokken partijen blijvend vertrouwen hebben in deze technologie. Bedrijven moeten menselijke expertise toevoegen om systemen te verbeteren. AI kan bijvoorbeeld gebruikmaken van beeldherkenning om het verschil tussen goed- en kwaadaardige tumoren te zien. Maar er is in eerste instantie menselijke analyse nodig om de motivatie voor een doktersbezoek te achterhalen.

AI is alleen succesvol als de mens centraal wordt gesteld door organisaties. Sociologen kunnen hier een sleutelrol in spelen door de eerste gesprekken van organisaties over AI-gerelateerde bedrijfsbehoeften te voeren. Om te anticiperen op de verwachtingen van eindgebruikers die voordeel hebben bij de inzet van AI, moet elk systeem worden geanalyseerd en ontworpen naar menselijke behoeften.

Zelfs pure machine-to-machine-interacties vereisen goed inzicht in de menselijke voordelen om kenmerken zoals kosten, betrouwbaarheid en snelheid te kunnen prioriteren. Kijk dus zeker verder dan de traditionele technologische processen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in