Management

Privacy
Gouden data

Gouden data

Hoe bewust is de IT'er van de waarde van data?

© DNB
15 oktober 2018

Data zijn het nieuwe goud. Deze zin neertikken, is gevaarlijk want de kans is groot dat u nu verder bladert. Elke IT-professional weet dit namelijk. We horen het al jaren.

Toch vraag ik me af of burgers, inclusief IT’ers, en bedrijven het wel écht goed beseffen. Er zijn genoeg voorbeelden waar gebruikers data achterlaten in de ruil voor een dienst. Je denkt waarschijnlijk meteen aan Facebook of Google. Terecht. Ik denk ook aan apps die vergaande toegang vragen tot smartphones en de dataschatten daarop, inclusief rijke sensorinformatie. Dat doen apps met gebruikersvoorwaarden die eigenlijk niet worden gelezen. En data wordt bijna fysiek goud bij een Japanse koffiebar waar je een gratis cappuccino krijgt ingeschonken nadat je wat persoonlijke data deelt, denk aan naam, geboortedatum en werkervaring.

Natuurlijk, iedereen ageert ertegen. Zeker als blijkt dat onze gegevens niet volgens voorwaarden worden verwerkt, gecombineerd en in verrijkte vorm benut. Maar ondertussen gebruiken we nog steeds de sociale kanalen en installeren we nog steeds de apps.

Zouden organisaties de waarde van hun data wel genoeg doorhebben? Natuurlijk, ze begrijpen dat klantgegevens belangrijke inzichten over koopgedrag kunnen opleveren. Maar ondertussen proberen ze de klant via Facebook en Google te bereiken en worden die data dus dáár ingeladen. En die externe platformen weten ondertussen meer over jouw klant dan jij zelf – met dank aan de gegevens die je zelf overgeleverd hebt. Dat geldt ook voor online-platformen om artificial intelligence toe te passen op jouw data. De organisatie krijgt misschien wel slimme inzichten, maar het algoritme van de leverancier wordt ook beter – en die kan daar weer meer geld voor vragen.

Data zijn eigenlijk niet het nieuwe goud. Data zijn de nieuwe olie. Ruw is het al wat waard, maar het wordt nog waardevoller in bewerkte vorm. Als er slimme analyses op worden toegepast. Of als gegevens worden gecombineerd met andere data. Wees daarom als organisatie bewust van wat je in huis hebt. Echt bewust. Het intellectueel eigendom van jouw organisatie zijn de data die worden verzameld, over klanten en processen. Zet dat niet zomaar bij een leverancier die belooft een dienst te leveren.

Reactie toevoegen
1
Reacties