Innovatie & Strategie

IT beheer
Zorg

Gevraagd: IT-specialisten in de zorg

IT'er in de zorg bedrijft andere tak van sport

© CC BY 2.0 - Flickr.com zorgenwelzijnplein.nl
20 juni 2018

Hoewel het belang van technologische ontwikkelingen wel wordt gezien, worstelen zorgorganisaties – in tegenstelling tot veel multinationals – met de implementatie en het juiste beheer van nieuwe IT-toepassingen.

Ondanks de verwachting dat nog dit jaar bijna negentig procent van de zorgorganisaties een vorm van Internet of Things (IoT) gaat gebruiken, heeft de aanstelling van ervaren IT-specialisten in veel gevallen geen prioriteit.

Een gemiste kans omdat slimme technologie de werkdruk van zorgverleners aanzienlijk kan verlagen en de zorg kan verbeteren. Sterker nog, met het gebruik van sensoren, een vorm van IoT, kan een zorginstelling de gezondheid en veiligheid van patiënten beter waarborgen, bijvoorbeeld door een waarschuwing af te geven wanneer hulp nodig is. Denk aan een sensor die bewegingen waarneemt en zodoende een melding afgeeft als een clënt de kamer verlaat. Hierdoor hoeven zorgverleners veel minder controlerondes langs cliënten te maken, wat er uiteindelijk toe leidt dat zorgverleners de tijd effectiever kunnen besteden. Daarnaast komt de verzorging niet periodiek meer op de kamer, wat de cliënt een ongestoorde nachtrust oplevert.

Hoe komt het dat de zorgsector de mogelijkheden van dit soort technologische ontwikkelingen wel onderkent, maar dat zorgorganisaties in de praktijk nog vaak worstelen met de implementatie en het beheer?

Bèta

In de zorgsector draait de inzet van technologie niet alleen om harde bedrijfsdoelstellingen, zoals het vergroten van de efficiëntie of het verlagen van kosten, maar zeker ook om het verbeteren van de zorg en de kwaliteit van leven. Zorgverleners werken met mensen, zijn emotioneel betrokken en vinden het daarom moeilijk om het welzijn van een cliënt af te laten hangen van de techniek. IT’ers zijn daarentegen vaak juist bètagericht: zij denken rationeel en hebben de verwachting dat technologie veel van de dagelijkse werkzaamheden kan overnemen en vaak zelfs effectiever kan afhandelen.

Het overbruggen van deze kloof is een uitdaging die op het bordje van zowel de zorg- als IT-sector ligt. Zeker nu de zorgkosten zienderogen stijgen, kunnen zorginstellingen zich geen verkeerde investeringskeuzes permitteren, dus wordt ook de implementatie en het beheer van IT-oplossingen vanzelf steeds belangrijker. Daar komt bij dat actuele wet- en regelgeving zorgvuldig gebruik van technologie complexer maakt. Data moeten nu bijvoorbeeld beter beschermd worden door de nieuwe Europese privacywet (GDPR), terwijl de toezicht- en certificatieprocedures voor medische hulpmiddelen strenger worden door de nieuwe Europese regels van de MDR.

Draagvlak

Idealiter trekt de medische wereld specialisten aan met feeling voor zowel IT als zorg. Een profielbeheerder die de alarmprofielen van cliënten opstelt voor slimme sensoren moet bijvoorbeeld zijn bevindingen kunnen vertalen naar beschikbare, aanpasbare intelligentie in het systeem, maar tegelijkertijd ook de medische gesteldheid van cliënten in samenwerking met de zorgprofessionals kunnen doorvertalen naar relevante aanpassingen in het profiel. Een systeemarchitect bedenkt en tekent de techniek uit, maar moet daarbij rekening houden met de bijbehorende organisatie en specifieke zorgprocessen.

Een standaard-IT-oplossing in de zorg voldoet niet

Wat kan de IT’er doen om de kloof te verkleinen? Om te beginnen moet hij, meer nog dan in het bedrijfsleven, draagvlak en vertrouwen voor technologische ontwikkelingen creëren, vooral onder het zorgpersoneel dat met de techniek gaat werken. Een IT’er moet oog hebben voor de dynamiek in de medische wereld, waar het teamproces belangrijk is en waar het draait om mensenlevens. Een moeilijke taak want de cliënt is complexer dan de variabelen waarmee IT’ers in bijvoorbeeld de industriële sector te maken hebben. Voorbeelden van geslaagde IT-implementaties helpen om het vertrouwen te winnen. Er moet het besef zijn dat een standaard-IT-oplossing in de zorg niet voldoet; elke cliënt heeft andere behoeften, die ook telkens bijgesteld moeten worden.

De IT’er bedrijft in de zorg een andere tak van sport, maar wel eentje waarbij hij het verschil kan maken.

Reactie toevoegen