Innovatie & Strategie

Analytics
vrouw met smartphone

Fintech moet AI echt beter benutten

Enorme volumes aan data in de fintech-sector blijven ongebruikt.

© CC0 - Unsplash.com Magnet.me
16 oktober 2020

Kunstmatige intelligentie en machine learning zijn een hot topic in de fintech-sector. Afgelopen maand becijferde McKinsey dat AI-technologieën het wereldwijde bankwezen elk jaar tot één biljoen dollar aan extra waarde kunnen opleveren. Geen wonder dat vrijwel elk webinar in het teken staat van de opkomst van deze technologieën en hun potentie om bestaande verdienmodellen te ontwrichten.  

Wat mij betreft gelden kunstmatige intelligentie en machine learning als een nieuwe blauwdruk voor de fintech-industrie. Hoewel steeds meer spelers doordrongen zijn van de grote impact die deze technologieën op hun verdienmodellen kunnen hebben, worstelen veel bedrijven met de vraag hoe zij AI en machine learning kunnen inzetten. Minder dan 5 procent van de bedrijven heeft kunstmatige intelligentie met succes geïmplementeerd, terwijl tussen de 80 en 85 procent het vizier gericht houdt op ‘proof of concept’ producten. Zonde, want met de enorme volumes aan historische en gestructureerde data die in de fintech-sector omgaan, is het een vruchtbare voedingsbodem voor groei.

In mijn Silicon Valley-tijd heb ik gezien dat AI en machine learning de CFO in staat stellen beter invulling te geven aan zijn rol als iemand die een cruciale bijdrage levert aan de groei van de organisatie. Door AI en machine learning op de juiste manier te combineren, wordt het namelijk mogelijk dagelijkse activiteiten en processen te optimaliseren. Hierdoor kun je betere besluiten nemen, effectiever opereren en het maakt de weg vrij voor wereldwijde groei.

AI en machine learning kunnen fungeren als een katalysator van groei: of je nu een startup, scale-up of grote onderneming bent. Het gaat erom dat je de beschikbare data ontsluit via één gemeenschappelijke informatiebron, waarin de opgeslagen data onderling met elkaar zijn verbonden en niet per project een afzonderlijke dataset gebruikt. Bedrijven die voor deze aanpak kiezen, groeien twee keer zo snel en hebben een drie keer zo hoge return on investment dan bedrijven die hun heil zoeken in traditionele en gescheiden inzet van data.

In Amerika gebruikte topbanken zelfs een door AI aangedreven cyberbeveiligingsbedrijf om onderscheid te maken tussen echte klanten en bots. Alleen al in de eerste week werden één miljoen ‘credential stuffing’-aanvallen gedetecteerd, waarmee cybercriminelen accounts proberen te kapen. AI en machine learning kunnen dus niet alleen de winstgevendheid verhogen en kosten besparen, maar bedrijven ook beschermen tegen fraude en cybercriminaliteit.

Minder praten, meer doen

Het komt er nu op aan de daad bij het woord te voegen. De fintech-sector moet in actie komen om de positieve impact die AI en machine learning op de business hebben ten volle te benutten. De financiële sector moet deze technologieën gaan omarmen als integraal onderdeel van het verdienmodel en niet beschouwen als een additionele oplossing. Het is dan ook cruciaal dat bedrijven een strategie uitwerken waarin zij helder maken hoe zij kunstmatige intelligentie en machine learning binnen hun bedrijf willen toepassen. Investeer in het juiste personeel, de juiste data-architectuur en stel beide technologieën centraal in de bedrijfsvoering om de kloof tussen hype en implementatie te dichten.

Reactie toevoegen