Beheer

Apps
digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden

Hoe eenvoudig kan IT worden?

29 december 2021

Clouddiensten, home automation, smart devices, 3D-printers, zelfrijdende auto’s, IoT-apparaten en Artificial Intelligence. Er ontstaan boeiende hightech IT-producten die razendsnel hun intrede doen, privé en op het werk. Voor veel gebruikers hiervan is het allemaal te ingewikkeld. Zeker als iets niet werkt, is techniek een bron van irritatie en frustratie.

Zijn deze ontwikkelingen op dit moment nog wat ver van je bed? Ook heel dichtbij wordt het ingewikkelder. Neem één relatief simpel thema: het managen van al je berichten op je iPhone. Je krijgt berichten via sms, Apple berichten, Facebook Messenger, WhatsApp, Microsoft Teams en misschien WeChat of een intern branchepakket. Vergeet niet je zakelijke e-mail en je privémail. Dit alles gaat gepaard met een verzameling accounts, wachtwoorden, multifactor authenticatiemethodes en apps met vele honderden mogelijke instellingen. En dit is maar het topje van de digitale ijsberg.

Zelfs als IT verstopt wordt in een gebruikersvriendelijk ogende strakke GUI, wordt het alsmaar complexer. Ik zie meer en meer mensen die er moeite mee hebben. Gartner voorspelde een tijd geleden al dat digitale vaardigheden steeds belangrijker worden. De snelheid waarmee nieuwe technologie zijn intrede doet wordt steeds hoger. De digitale transformatie is in volle gang en komt tussen 2022 en 2024 in volle bloei als we Gartner moeten geloven. Digitaal op niveau komen en bijblijven is zeer belangrijk en relevant voor alle leeftijdsgroepen en voor alle opleidingsniveaus. Er zijn hoogopgeleide digibeten en jonge digibeten. Het probleem lijkt vaak vooral desinteresse in IT te zijn. Ze verwachten dat het gewoon werkt. Maar bij minder hoog opgeleide digibeten en oudere digibeten blijkt het probleem soms simpelweg te weinig vaardigheid te zijn.

We moeten ervoor zorgen dat we van digibeten een beetje digifielen maken. Het is erg belangrijke dat we als bedrijf investeren in onze werknemers en ze opleiden in het gebruik van allerlei IT-producten. We moeten werknemers ook uitleggen en laten ervaren dat IT niet saai is en niet alleen voor nerds. IT helpt ons efficiënter te werken, meer te doen in minder tijd, repeterende handelingen te voorkomen, onze positie in de markt te verbeteren en ons veel wendbaarder te maken. Thuis maakt IT ons leven leuker en veel makkelijker. Maar zo gemakkelijk als een glas vullen met kraanwater, ik denk niet dat IT ooit echt zo simpel wordt.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (decembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
3
Reacties
Mr A.F. le Gras 30 december 2021 16:06

Beelen is een typische IT-paradijs-missionaris : alles wordt beter en mooier door IT. Bijgevolg is zijn visie op gebruikers net zo simplistisch als die van een kerk : je hebt gelovigen (wij) en ongelovigen aan wie het evangelie verkondigd moet worden (zij). Jammer, want een realistischer visie, waarin de toenemende risico's ook aan bod komen, is dringend gewenst . Net zoals een podium voor onheilsprofeten, want die hebben echt niet allemaal ongelijk.

e.meijer 30 december 2021 13:59

@Richard: Bedankt voor de oplettendheid! We passen het aan.

Richard B. 30 december 2021 12:51

De laatste 2 alinea's zijn duplicaten....