Beheer

bushalte

De techniek staat voor niets

Een digitale ontdekkingstocht waar menig Indiana Jones de tanden op had kunnen stukbijten – mentaal dan.

© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Jonas Bengtsson
2 oktober 2018

Heerlijk, op reis in een ander land. Afstand nemen, eigen ritme volgen, genieten van een andere cultuur. Interessant ook om te ervaren hoe groot (of klein) onze moderne connected wereld is. We zijn er als informatieprofessionals vaak zo trots op. Pinnen, appen, bellen, facetimen…

Ik had helaas een ongelukje onderweg. Niets ernstigs, maar genoeg om via de camping-wifi vliegtickets, een busreisje en een taxi te boeken.

Een ontdekkingstocht waar menig Indiana Jones de tanden op had kunnen stukbijten – mentaal dan. Uiteraard kun je vliegtuigtickets boeken op een mobiel apparaat. Maar probeer op je telefoon maar eens je frequent-flyernummers te laten opzoeken. Of je wachtwoord (dat thuis op die lijst met andere wachtwoorden staat) te resetten. Kansloos. Of te begrijpen waarom ticket één een andere prijs heeft dan ticket twee voor de reis die je boekt. Of hoe het nou zit met koffer één en twee, die je zelf moet betalen boven op de aangeboden prijs. Na je akkoord zie je die specificatie pas, om over de duistere wegen van aangeboden ticketprijzen nog maar te zwijgen. Voordeel is dat ik nu onze eigen nationale (nou ja, deels dan) luchtvaartmaatschappij een financiële opsteker heb gegeven – deels ongewild.

Busticket regelen

Oh, wat verlangde ik op dat moment naar mijn ov-apps in Nederland. Blijkt dat iedere regio een eigen app heeft – voor bussen die tweemaal per dag gaan. En dat de app tóch niet alle bushaltes bevat. Het verschil tussen halte één en halte twee in hetzelfde dorpje kan 3 uur extra reistijd opleveren – door suboptimaal overstappen. Nu snap ik waarom de locals met bewondering met me meekeken. Zelf gingen ze nooit met de bus ... De mooiste appfeature is het aankopen van een kaartje. Top? Neen, een kaartje kan alleen gekocht worden vanaf 15 minuten voordat de bus vertrekt. Sta je dus in alle vroegte bij een eenzame buspaal in de ‘rimboe’ met je creditcard te frunniken en hoop je dat je mobiele databundel sneller is dan dat de bus voor je neus staat. Opgelucht dat het gelukt is, en glimlachend verbijsterd dat het kaartje een kortere geldigheidsduur heeft dan de geplande reisduur. Die functionele aanpassing zal vast in de volgende release van de app zitten.

De taxi

Reserveren met een app graag. Helaas niet te downloaden, want van appstore wisselen, dat kan natuurlijk niet zomaar. Volstrekt onduidelijk waarom een groot taxibedrijf dat zich op online boekingen richt geen app heeft voor internationale klanten. Gelukkig biedt ook hier de databundel soelaas voor een telefonische reservering. De dame aan de andere kant van de lijn had dat inderdaad nog niet zo vaak geoefend.

Verbazingwekkend hoeveel apps, hoeveel kanalen en hoeveel slechte interfaces en niet-te-achterhalen prijsstellingen zichtbaar worden in de brei aan toegangsmogelijkheden op mobiele apparaten. Hoe vaak je moet klikken en zoeken en hoeveel je moet weten. Hebt u ook weleens die persoonlijke vragen ingevuld om wachtwoorden te kunnen herstellen? Hebt u een helpdesk gebeld die u toch ook niet verder kon helpen? En hebt u ook het gevoel gehad dat die mooie apps vooral goedpaden ondersteunen, maar geen foutpaden? Enkele goede apps en sites wil ik niet tekort doen. Mij valt echter op dat het flitsende online feest mij even zo vaak een ongemakkelijk gevoel geeft door suboptimalisatie, non-transparantie en een bedroevende userinterface. De techniek staat voor niets – te vaak op hetzelfde moment in beide betekenissen.

Reactie toevoegen
2
Reacties
Pieter 10 oktober 2018 09:59

Ik heb hier gigantisch om gelachen: de Europeaan die in niet-Europa uitkomt en iedereen de schuld geeft van "niet werkende apps"? Welkom in de rest van de wereld. Lekker frustraties ophopen en wat neerkijken op de locals. Alsof we met al onze 24/7 connectiviteit beter af zijn. "Hallo buschauffeur, we gaan naar X, weet u daar een goed hotel?" Je weet wel, menselijk contact...

Atilla Vigh 02 oktober 2018 12:40

Zeer herkenbaar, Wouter!
We hebben nog een lange weg te gaan.
Overigens beschrijf je een bekend probleem, de verzuiling van de dienstverlening, vaak over afdelingen, overheden en commerciële grenzen heen. Zolang er (deel)belangen bestaan zal de ICT daar geen oplossing voor gaan bieden. De enige manier waarin een keten niet meer sub-optimaal werkt, als de participanten daadwerkelijk met elkaar willen samenwerken en daar ook keiharde (SLA) afspraken over maken.