Innovatie & Strategie

Datamanagement
De nieuwe mantra: DATA

De nieuwe mantra: data

Hoe zinvol is het om als organisatie veel denkwerk en kapitaal in datagedreven werken te steken als de techgiganten de toppers zijn?

26 maart 2020

Zodra je als organisatie een passend antwoord op de why-vraag van Simon Sinek hebt gevonden, komt de volgende mantra aan bod: data. Of beter, datagedreven werken. Inmiddels is dit voor veel organisaties een existentieel onderwerp. Data-architecten ontwerpen landschappen met data(science)platformen, datalakes en datahubs en richten masterdatabeheer in. Datascientists weten met kunstmatige intelligentie terrabites aan data te vertalen naar nieuwe inzichten.

Process mining en digital twins laten je begrijpen hoe processen nu echt in elkaar zitten en hoe je what if-voorspellingen kunt doen. Self-assessments bieden in de bekende 5-puntsschalen houvast om de volwassenheid van je organisatie in het werken met data te bepalen. En er is al een aardig aanbod om op hbo- en masterniveau opleidingen te volgen. Voor ondersteunende tooling is er een breed scala op de markt, met als kenmerk dat je op het moment van aanschaf al weer achterloopt.

De toppers in datagedreven werken zijn de techgiganten Amazon, Facebook en Google. Apple en Microsoft zullen aardig in de buurt komen. Zodra Amazon een markt betreedt, gaat het die markt domineren. De aankondiging dat deze webwinkel naar Nederland komt, doet bol.com, Wehkamp en vele andere retailers huiveren. Facebook is smaakmaker in het creëren van bubbels en doorkruist met klikgraag nepnieuws ons democratisch bestel. Google is inmiddels met moederholding Alphabet al veel meer dan de ultieme zoekmachine die antwoord geeft op vrijwel al onze vragen. De beurswaarde van de techgiganten is dusdanig dat hun vermogen om andere bedrijven over te nemen en in innovatie te investeren niet bij te benen is. De Chinese omnivoren en semi-staatsgedreven Alibaba en Tencent vormen nog weer een aparte klasse in de ranglijst van datagedreven techgiganten.

Met deze voorbeelden is het dan de vraag hoe zelf zo’n topper te worden, of in elk geval daar in de buurt te komen. En hoe zinvol is het om als organisatie zo veel denkwerk en kapitaal in datagedreven werken te steken? Qua financiering is de stap van zelf investeren in tooling (CAPEX) naar betalen voor wat je gebruikt zoals cloud (OPEX) hier randvoorwaardelijk om het überhaupt uit te houden. De kunst is zo veel mogelijk te kunnen profiteren van wat die techgiganten voor zichzelf bedacht hebben.

De kunst is zo veel mogelijk te kunnen profiteren van wat die techgiganten voor zichzelf bedacht hebben

Mijn primaire requirements? Vergelijkbaar met de techgiganten maximaal datagedreven kunnen werken en maximaal van alle technologische ontwikkelingen kunnen profiteren zonder daar iedere keer over te hoeven nadenken.  Oh ja, recht doen aan de Europese publieke waarden heeft mijn voorkeur boven de commerciële ideologie uit Amerika en zeker boven de staatsgeleide ideologie van China.

Bij welke relatiemanager kan ik terecht?

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (maartnummer, 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen