Overslaan en naar de inhoud gaan

Data-monetisatie: Kansen en risico's

Veel organisaties gebruiken data al voor interne doeleinden, oftewel interne data monetisatie. Denk aan procesverbeteringen of nieuwe inzichten voor proposities en strategieën. Door de explosieve toename van data in de afgelopen twee jaar wordt het voor organisaties steeds interessanter om data ook extern te delen, externe data monetisatie.
euro's
© CC0 - Flickr
CC0 - Flickr

Zeker omdat de kosten voor het delen van data lager zijn dan ooit. Maar hoe haal je als organisatie nou alles uit je data? Waarom zou je data extern delen? En hoe kies je dan de juiste strategie en minimaliseer je risico’s? Met data monetisatie ontstaat er een nieuwe manier om inkomsten te genereren. Het extern delen van data vraagt alleen wel meer aandacht dan slechts één druk op de knop.

De waarde van data monetisatie

Bij data monetisatie wordt de waarde van data uitgedrukt in geld. Middels een grondige analyse wordt de waarde van data vastgesteld. Er wordt gezocht naar het unieke aspect van data; informatie waarover de concurrent niet beschikt. Hoe unieker de data, hoe waardevoller. Het extern delen van data kan risico’s met zich meebrengen, maar met de juiste oplossingen blijft dit veilig en kunnen bedrijven hiermee inkomsten genereren. Ontdek welke risico’s er kleven aan het delen van data, hoe je deze risico’s beperkt en hoe je vervolgens de kansen van data monetisatie optimaal benut.

Risico’s beperken

Wat zijn dan de mogelijke risico’s bij het extern delen van data en hoe kun je deze beperken? Allereerst bestaat de mogelijkheid dat een organisatie zichzelf in de vingers snijdt. Bijvoorbeeld doordat niet alleen de eigen organisatie, maar ook de concurrent voordelen haalt uit de gedeelde data. Dit heeft natuurlijk impact op de bestaande verhoudingen in de markt. Voor je het weet, geef je een concurrent voorsprong door het delen van bepaalde data. Ook bestaat de kans dat je nieuwkomers een handje helpt om een plek te veroveren in de markt. Beiden wil je natuurlijk niet. Daarom is het voor een organisatie belangrijk om bewust te zijn van de gevolgen van data monetisatie binnen de markt waarin je opereert. Bijvoorbeeld door goed na te denken over de kansen en mogelijkheden die je creëert voor andere partijen als je data met hen deelt. Je kunt vervolgens besluiten slechts een deel van je data te delen, mits deze nog waarde vertegenwoordigd.

Een tweede risico van het extern delen van data is dat het op een verkeerde manier kan worden gebruikt. Data bevat immers veel privacygevoelige informatie. Natuurlijk geeft de AVG richtlijnen voor het omgaan met data, maar dit betekent niet dat alle gevaren voor misbruik zijn geweken. Als organisatie moet je dus niet alleen nadenken over hoe je data deelt met externe partijen, maar ook hoe je controle houdt op hoe er met deze data wordt omgegaan. Zorg ervoor dat je over de juiste tools beschikt om in te grijpen als blijkt dat derde partijen misbruik maken van de data die je met ze hebt gedeeld.

Als je bekend bent met de risico’s rondom data delen en weet hoe je deze beperkt, is het tijd om aan de slag te gaan met het delen van jouw data. Het is natuurlijk belangrijk dat dit vlekkeloos verloopt. Maar hoe regel je dit?

Flexibel en laagdrempelig data delen

Flexibiliteit is een succesfactor voor het extern delen van data. Hoe makkelijker dit namelijk gaat, hoe groter de mogelijkheden zijn voor organisaties. Daarom is het belangrijk dat API’s (application programming interfaces) op de juiste manier worden ingezet. Deze moeten eigenlijk worden gezien als een product. Met andere woorden, zorg ervoor dat API’s optimaal aansluiten bij de behoeften van partijen waarmee data wordt gedeeld. Door middel van klantervaringen en veranderende behoefte van klanten dienen API’s continu geoptimaliseerd te worden. Op deze manier regel je als organisatie dat het delen van data zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk wordt. Dit helpt je om het maximale uit externe data monetisatie te halen.

Data monetisatie is voor organisaties een mooie manier om een nieuwe inkomstenbron te creëren. Daarnaast levert het nog andere voordelen op voor organisaties. Het delen van data stelt klanten bijvoorbeeld in staat om software en producten naadloos te gebruiken op verschillende platforms en devices van verschillende organisaties. Dankzij de betere integratie van producten en diensten van verschillende organisaties verbeteren ook de klantervaringen. Tot slot trekt het delen van data potentiële partners aan waardoor zakelijke kansen ontstaan. Tijd dus om de waarde van de data van jouw organisatie vast te stellen en de kansen van data monetisatie optimaal te benutten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in