Loopbaan

Carriere
Creativiteit moet vrouwen overtuigen voor techcarrière

Creativiteit moet vrouwen overtuigen voor techcarrière

Het stereotype van technologie als technisch, eenzaam en niet-creatief is een belangrijke factor bij gebrek aan interesse.

© MIT
8 maart 2021

Het is Internationale Vrouwendag. Maar niet overal in gelijke mate. De achterhaalde stereotypering van IT als het domein van de eenzame, mannelijke nerd vormt nog steeds een solide basis voor de genderkloof in onze sector. Vandaag staat dit probleem dan ook terecht weer even boven aan de agenda. Ik geloof dat we deze kloof kunnen dichten als we in staat zijn de creativiteit en samenwerking binnen de techsector beter over het voetlicht te brengen.

Waar het in de andere sectoren en in de samenleving in haar geheel langzaam de goede kant op gaat, verliezen vrouwen in de techsector terrein. In Nederland is het percentage vrouwen dat al in de techsector werkt met 16% niet alleen erg laag, Nederland staat ook onder aan de lijst als het gaat om het percentage vrouwen dat afstudeert aan een Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM)-opleiding.

De ondervertegenwoordiging van vrouwen in een goed betaalde sector maakt het veel moeilijker om echte gelijkheid te bereiken. Tegelijkertijd is het een breder probleem dat verder gaat dan eerlijkheid en kansen. We weten bijvoorbeeld dat diversiteit verband houdt met betere financiële prestaties. En omdat technologie steeds meer invloed heeft op ons dagelijks leven, is het belangrijk dat we bij het ontwerpen en ontwikkelen van producten rekening houden met de behoeften van iedereen, ongeacht gender.

De trend ombuigen

Hoewel barrières voor het werken in de techsector zeker bestaan, laten onderzoeken zien dat een gebrek aan interesse bij jonge vrouwen ook een deel van het probleem is. Het stereotype van technologie als technisch, eenzaam en niet-creatief speelt daarin een belangrijke rol.

Een ander – nog vaak onderschat - gegeven in dit verband is dat vrouwen een STEM-carrière niet zien zitten omdat ze creatieve onderwerpen verkiezen boven een academische insteek. Ondanks het feit dat veel non-profitorganisaties jonge vrouwen stimuleren om te kiezen voor technologie, komt die aanmoediging vaak via technisch onderwijs en begeleiding.

Een grote groep is namelijk niet geïnteresseerd in enen en nullen, maar wil impact maken op de wereld, vanuit kritisch denken en creativiteit. En laat dat nou precies zijn waar het in de techsector tegenwoordig om draait. Nooit eerder waren creativiteit en het oplossen van problemen zo belangrijk. Zo vraagt een concept als design thinking van ons dat we ons verdiepen in de uitdagingen waar eindgebruikers mee worden geconfronteerd, en met de opkomst van low codedevelopment kunnen niet-techneuten op creatieve wijze problemen in hun dagelijks leven oplossen.

Meer dan techniek

Diepgaande technische vaardigheden blijven natuurlijk belangrijk, maar ze zijn slechts een van de vele manieren om waarde toe te voegen. Ons probleem is dat de maatschappij zich nog bewust moet worden van deze realiteit, en vast blijft houden aan het stereotype beeld van de techsector.

Daarom roep ik iedereen in de techsector op om deze Internationale Vrouwendag te gebruiken om na te denken over hoe we de creativiteit, innovatie en impact waarvan ik weet dat we ze elke dag ervaren, beter kunnen laten zien. Een hele generatie vrouwelijke leiders rekent op ons.

Reactie toevoegen