Beheer

Infrastructuur
datacenter

Backupwijsheid voor datacenterverbindingen

Één backup is geen backup. Die wijsheid valt toe te passen op datacenters.

© SAP
9 oktober 2020

Hoeveel verbindingen heeft een datacenter nodig? En hoeveel verbindingen heeft een datacenter nodig om storingsbestendig te zijn? Dat hangt er maar van af. Waar van af? Van van alles. Van 'kritiekheid' van de gehoste toepassingen, maar ook van de omvang van een storing. Zoals gister is gemerkt.

Een klassieke kernwijsheid voor het goed backuppen van (kostbare) gegevens luidt kortweg: één backup is geen backup. De uitgewerkte versie van deze wijsheid is de 3-2-1 regel, die in de loop der tijd nog is uitgebreid, voor modern datagebruik in huidige tijden. Maar ik denk dat de oude wijsheid ook valt los te laten op vele andere IT-gebieden. Zoals bijvoorbeeld verbindingen voor datacenters. Want in het licht van uptime, afhankelijkheid en storingen is één verbinding eigenlijk geen verbinding. Om een storing in de connectiviteit te doorstaan, heb je twee verbindingen nodig. Alleen niet altijd, denk ik nu.

2 van 1 = géén

Want wat als je twee verbindingen hebt, maar van een en dezelfde provider? Als die een storing van flinke omvang heeft, dan zijn twee verbindingen géén verbinding. En zo'n 'als' kan best een kwestie van 'wanneer' zijn. Zo hebben een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland nu ontdekt, net als hun IT-zorgdienstverlener. De externe partij die voor datacenterverbinding zorgt, heeft een omvangrijke storing ondervonden.

Dus om de connectiviteit - en daarmee het functioneren - van een datacenter storingsbestendiger te maken, moet je gaan voor twee providers. Tenminste. Zo'n aanpak kan dan wel weer wat duurder uitpakken. Maar vergeet niet de backend van die partijen, en hun connectiviteit naar knooppunten. Natuurlijk, zo kun je jezelf flink gek maken - en je uitgaven torenhoog. Is dat wel nodig? Is dat wel de moeite - en het budget - waard? Dat hangt er maar van af. Bijvoorbeeld van hoe kritiek de gehoste toepassing is.

Second opinion

Nu klinkt dat bij IT in de gezondheidszorg al gauw kritiek, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Gaat het om incheckpalen, en zijn er genoeg baliemedewerkers voorhanden? Dan kan het meevallen. Of gaat het om toegang tot patiëntendossiers voor videoconsulten? Dan kan het nogal tegenvallen. En is het in coronatijd of in coronacrisistijd? Allemaal overwegingen met min of meer onzekere variabelen erbij. Vandaar dat in de zorg een 'second opinion' best nuttig kan zijn, die je dan haalt bij een andere 'aanbieder' zeg maar. Zorg is niet eenvoudig. IT ook niet.

Reactie toevoegen
2
Reacties
Atilla Vigh 12 oktober 2020 13:37

Beschikbaarheid vereist dat je elke schakel in de keten los van elkaar beoordeeld.
Vervolgens maak je een risico inventarisatie wat je per schakel moet organiseren om de beschikbaarheid op een hoger plan te krijgen. Het is in de regel wel zo, hoe hoger die eisen, hoe meer je gaat betalen. Een we praten hier in de regel over behoorlijke kosten.
Een andere dooddoener: een back-up lost geen logische fouten op in de keten. Daarvoor wil je zo ver mogelijk in de tijd terug, tot het moment waarop - na analyse - er geen logische problemen waren.

r. van veen 12 oktober 2020 13:29

Bijzonder goed en waar verhaal, een welgemeend compliment waard! Als ICT specialist met 20+ jaren ervaring denk ik, doe hier méér mee; stuur het artikel bijv. ook naar de Ned. Vereniging van Ziekenhuizen, NVZ. Van hun website haal ik:
"Kwaliteit & Organisatie: s.vanaalst@nvz-ziekenhuizen.nl". Maar ook naar de Tweede Kamer Commissie voor Volksgezondheid: cie.vws@tweedekamer.nl.