Overslaan en naar de inhoud gaan

Backupwijsheid voor datacenterverbindingen

Hoeveel verbindingen heeft een datacenter nodig? En hoeveel verbindingen heeft een datacenter nodig om storingsbestendig te zijn? Dat hangt er maar van af. Waar van af? Van van alles. Van 'kritiekheid' van de gehoste toepassingen, maar ook van de omvang van een storing. Zoals gister is gemerkt.
hosting datacenter
© SAP
SAP

Een klassieke kernwijsheid voor het goed backuppen van (kostbare) gegevens luidt kortweg: één backup is geen backup. De uitgewerkte versie van deze wijsheid is de 3-2-1 regel, die in de loop der tijd nog is uitgebreid, voor modern datagebruik in huidige tijden. Maar ik denk dat de oude wijsheid ook valt los te laten op vele andere IT-gebieden. Zoals bijvoorbeeld verbindingen voor datacenters. Want in het licht van uptime, afhankelijkheid en storingen is één verbinding eigenlijk geen verbinding. Om een storing in de connectiviteit te doorstaan, heb je twee verbindingen nodig. Alleen niet altijd, denk ik nu.

2 van 1 = géén

Want wat als je twee verbindingen hebt, maar van een en dezelfde provider? Als die een storing van flinke omvang heeft, dan zijn twee verbindingen géén verbinding. En zo'n 'als' kan best een kwestie van 'wanneer' zijn. Zo hebben een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland nu ontdekt, net als hun IT-zorgdienstverlener. De externe partij die voor datacenterverbinding zorgt, heeft een omvangrijke storing ondervonden.

Dus om de connectiviteit - en daarmee het functioneren - van een datacenter storingsbestendiger te maken, moet je gaan voor twee providers. Tenminste. Zo'n aanpak kan dan wel weer wat duurder uitpakken. Maar vergeet niet de backend van die partijen, en hun connectiviteit naar knooppunten. Natuurlijk, zo kun je jezelf flink gek maken - en je uitgaven torenhoog. Is dat wel nodig? Is dat wel de moeite - en het budget - waard? Dat hangt er maar van af. Bijvoorbeeld van hoe kritiek de gehoste toepassing is.

Second opinion

Nu klinkt dat bij IT in de gezondheidszorg al gauw kritiek, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Gaat het om incheckpalen, en zijn er genoeg baliemedewerkers voorhanden? Dan kan het meevallen. Of gaat het om toegang tot patiëntendossiers voor videoconsulten? Dan kan het nogal tegenvallen. En is het in coronatijd of in coronacrisistijd? Allemaal overwegingen met min of meer onzekere variabelen erbij. Vandaar dat in de zorg een 'second opinion' best nuttig kan zijn, die je dan haalt bij een andere 'aanbieder' zeg maar. Zorg is niet eenvoudig. IT ook niet.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in