Innovatie & Strategie

Branche
1+1=3

1+1=3

Het delen van ideeën, resultaten en beschikbare data kan leiden tot een meerwaarde.

© Pixabay CC0 Public Domain
18 juli 2018

De Europese Commissie kwam recentelijk met een nieuwe agenda voor ontwikkeling en innovatie. Boodschap: meer investeren in innovatie. Het gaat hier niet om kleine bedragen.

De komende jaren worden er namelijk miljarden gereserveerd om innovatie te stimuleren. De Commissie stelt dat Europa innovatief wereldleider is in sectoren als chemie, farmaceutische industrie, mode en machinebouw. Bij mode kan eenieder zich Milaan en Parijs voorstellen, maar voor de andere sectoren geldt zeer zeker ook dat op andere continenten eveneens grote prestaties worden geleverd.

De Commissie maakt zich verder terecht zorgen over onze Europese innovatie- en concurrentiekracht. Europese bedrijven besteden te weinig geld aan onderzoek en innovatie, het aantal succesvolle start-ups blijft achter bij landen als de Verenigde Staten en China en het is niet goed gesteld met de digitale skills onder de inwoners, aldus de Commissie. De vraag is alleen of meer geld zal bijdragen aan meer succes. De Commissie geeft zelf het antwoord: nee, dus moet er een European Innovation Council (EIC) in het leven worden geroepen. Dit is als het ware een onestopshop voor bedrijven die met innovaties bezig zijn.

De Commissie maakt zich verder terecht zorgen over onze Europese innovatie- en concurrentiekracht.

Echter, elk land heeft in meer of mindere mate al dit soort loketten ingericht. Hoe zal het Brusselse loket dan functioneren als toevoeging op de reeds bestaande landelijke en regionale initiatieven? Dit, aangezien de EIC als doel heeft om de meest waardevolle ideeën tot concrete producten te begeleiden alsook de meest veelbelovende start-ups te helpen groeien. Deze twee doelen zijn echter ook in de meeste lidstaten al staande beleid. Het is dus een legitieme vraag of we hier te maken hebben met substantiële vernieuwingen in het innovatiebeleid of dat andere maatregelen nodig zijn?

Een andere mogelijkheid is het zoeken naar samenwerkingsverbanden over de hele wereld. Waarom? Innovatieve initiatieven van start-ups en multinationals kunnen over continenten heen aan elkaar gekoppeld worden. Het delen van ideeën, resultaten en beschikbare data kan leiden tot een meerwaarde, als het ware  1+1=3. Vanzelfsprekend niet een opdracht die in een middag kan worden bewerkstelligd, maar wel interessant om deze optie te onderzoeken. Zo voorkomen we dat elk continent zelf het wiel blijft uitvinden. Europees beleid is waardevol, net als landelijk en regionaal beleid. Echter, innovaties kennen weinig tot geen grenzen, waarbij een grens kan worden gedefinieerd als een door belanghebbende erkende en beschermde afbakening van een gebied, anders zou 1+1=2 zijn.

Reactie toevoegen