Loopbaan

Zo vind je toch genoeg medewerkers
Rekruteren op missie en cultuur
De tekorten op de arbeidsmarkt zijn groot en nemen nog steeds toe. Er wordt zelfs geproken van de ‘war on talent’. Toch lukte het Lightyear, een jonge Nederlandse onderneming, die een auto op 100% zonne-energie ontwikkelt, met meer dan 300% te groeien in 2021. Hans Lammers, Wiger Middelkamp en Rini van Solingen geven 7 tips om met succes schaars en gewild personeel te werven.
De economie in Nederland floreert als nooit tevoren. Heel even leek de COVID-19-pandemie dit te keren, maar het tegendeel blijkt waar in de meeste sectoren. De belangrijkste rem op de groei is het tekort aan gekwalificeerd personeel. Werven van eigen personeel is daarom een cruciale activiteit om de vraag nu en in de toekomst het hoofd te bieden. Men spreekt wel over een ‘War on Talent’. En deze strijd om talent is niet langer een lokale strijd: door corona zijn veel organisaties gewend geraakt aan thuiswerken waardoor ook wereldwijd gezocht wordt. Dat biedt kansen maar ook bedreigingen. Deze optie is namelijk tweeledig: ook internationale spelers werven nu actief in Nederland. En tegenwoordig met de mogelijkheid om gewoon daar te blijven wonen en vanuit huis te werken.
In deze setting lijkt het haast onmogelijk om flink te kunnen groeien in personeel. Toch is er een groep bedrijven die het wel lukt om aan voldoende nieuwe medewerkers te komen. Een voorbeeld daarvan is de jonge Nederlandse onderneming Lightyear. Het is hen gelukt om in 2021 met meer dan 300% te groeien in een hightech markt: van 120 naar 375 medewerkers. Het aantal software-engineers is zelfs nog sterker gegroeid in 2021: met 450% (van 10 naar 45). Lightyear bouwt een commerciële zonneauto vanuit Helmond. De eerste wegversies worden verwacht in de zomer van dit jaar en inmiddels zijn er al 160 bestellingen voor deze auto ontvangen. Toch is deze auto niet hun missie: de auto is vooral het product van hun missie en cultuur: clean mobility for everyone, everywhere. Momenteel is dit product een 100% zonneauto voor de commerciële markt. Eerst met een exclusieve versie in een beperkte oplage om daarna, in 2024/2025, een tweede model te maken met een hoog volume en een richtprijs rond de 30 duizend euro.
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!