Management

Software-ontwikkeling
Zo vind je de beste CTO voor jouw organisatie

Zo vind je de beste CTO voor jouw organisatie

Software en data behoren steeds vaker tot het kernproces van een bedrijf en daar hoort een strategische managementfunctie bij.

29 januari 2019

Steeds meer organisaties komen erachter dat ze een softwarebedrijf zijn geworden. Werd de onderneming in eerste instantie opgericht om makkelijk een restaurant te kunnen reserveren, snel eten thuisbezorgd te krijgen of boodschappen te bezorgen, inmiddels zijn software en data voor die bedrijven hun belangrijkste kernproces. Dat vraagt om het opbouwen van een eigen IT-afdeling. Cruciaal daarin is het aanstellen van een CTO. Maar hoe kies je de juiste technische man?

Daniel Roy, directeur en medeoprichter van het softwarebedrijf Infi, zegt: “De CTO die je kiest, heeft een visie op hoe het IT-deel van jouw bedrijf moet gaan opereren en de rol die software daarbij inneemt.” Dit maakt dat strategisch kunnen denken en cruciale competentie is voor iedere CTO.

De technische man of vrouw moet goed aansluiten bij het managementteam, en bij de visie, missie, waarden en ambities van je bedrijf. “Bovendien is het belangrijk dat de strategie niet alleen vanuit het managementteam naar de CTO vloeit, maar dat de CTO ook op de hoogte is van de mogelijkheden die techniek biedt om de strategie van een onderneming te versterken.”

Een CTO is dan ook een volwaardig lid van het managementteam. Het onderdeel van de business waar hij verantwoordelijk voor is, is van groot strategisch belang. “Zeker als de software eigenlijk het bestaansrecht van je organisatie is”, zegt Roy. Hij onderscheidt een aantal kenmerken die een goede CTO zou moeten hebben.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!