Loopbaan

Carriere
HZ Middelburg

Zo maakte HZ Middelburg zijn ICT-opleiding van de slechtste de beste

‘Het belangrijkste is dat er een veilige omgeving voor studenten is.’

© HZ Middelburg
18 oktober 2021

Wie de Keuzegids hbo 2022 naslaat op studentoordelen over ICT-opleidingen, ziet een opvallende naam bovenaan de lijst staan. Studenten beoordeelden de HZ University of Applied Sciences in Middelburg (HZ Middelburg) dit jaar als beste hbo-ICT-opleiding van Nederland. In 2018 stond deze opleiding nog te boek als één van de slechtste. Program manager Information Technology Jorick Vos vertelt hoe deze gigantische ommezwaai plaats heeft kunnen vinden.

Vos startte in 2017 bij HZ Middelburg als program manager voor hbo-ICT en kwam middenin een verandertraject binnen. “In de periode voor ik begon, is een verandering in het curriculum voorbereid en is besloten om die in te voeren”, vertelt hij nu. Er werd besloten het onderwijs op een modulaire en flexibele manier in te richten. Tegelijkertijd gingen twee full-time werknemers en de coördinator weg. “Als ik achteraf terugkijk is op het gebied van draagvlak veel fout gegaan. Zowel studenten als het team waren onvoldoende aangehaakt. Dat alles zorgde ervoor dat we gestart zijn met een curriculum waarin van alles fout ging.”

Dat bleek ook uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) die in de lente van 2018 werd afgenomen en in de Keuzegids hbo 2019 werd meegenomen: de opleiding – die toen nog aan de locatie in Vlissingen werd gegeven - kreeg slechts 30 punten op een schaal van 100. Van de docenten en de toetsing tot de inhoud en de faciliteiten - studenten hadden op alles kritiek. “Ik herken me wel in die score. Het was toen niet fijn voor studenten.”

In gesprek met studenten

De onderwijsinstelling had al voor de beoordelingen van studenten bekend werden door dat er veel misging. Slechts drie maanden na de start van het nieuwe curriculum was voor HZ Middelburg duidelijk dat het anders moest en werd gestart met het opstellen van een verbeterplan. “We hebben feedbacksessies gehad met studenten en als we besloten wat we wel en niet gingen doorvoeren, koppelden we dat direct aan studenten terug. In het nieuwe schooljaar hebben we het curriculum wat we hadden gedeeltelijk teruggedraaid naar een wat traditioneler curriculum, al hebben we wel wat zaken gehouden. We doen nog steeds veel praktijkcasussen, maar het onderwijs is minder flexibel en heeft meer structuur. Studenten liepen daar ook veel op vast: ze waren veel aan het zoeken.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!