Development

Klantinteractie
Hoe de IT-afdeling van de gemeente Amsterdam vanuit de eindgebruiker denkt

Zo denkt Amsterdam vanuit de eindgebruiker

Medewerkers lopen bijvoorbeeld geruime tijd met de eindgebruiker mee, voor het bouwen.

Eindgebruiker © COO Public Domain (via Pixabay),  ijmaki
22 januari 2018

Overheden willen de burger graag meer centraal zetten. IT speelt daar een belangrijke rol in. De gemeente Amsterdam hanteert hiervoor een eigen ontwikkelde FIXX-methode.

“Een belangrijke beweging die we zien is dat overheden de burger meer centraal willen stellen. Ondertussen heeft de overheid te maken met de complexiteit van ambtelijke en politieke processen. Hoe zet je in die dagelijkse praktijk de burger centraal, dat is een vraag waar veel overheidsinstellingen mee bezig zijn”, merkt Gert Schuurman van ontwerpbureau Stroomt interactions.

Heel concreet helpen

Zijn organisatie hielp de gemeente Amsterdam bij de uitvoer van een project aan de hand van de methode FIXXX. Met die methode streeft het Datalab van de gemeente Amsterdam er naar om binnen drie maanden gebruikers heel concreet te helpen met een probleem en daarbij uit te gaan van de handelingen en wensen van die gebruiker.  

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!