Beheer

Infrastructuur
Zo bereidden Nederlandse datacenters zich voor op de coronamaatregelen

Zo bereidden datacenters zich voor op de coronamaatregelen

Datacenters pleiten voor stempel vitale sector, datacenterklanten zitten daar niet op te wachten.

© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com,  simonesaponetto
30 maart 2020

Datacenters pleiten voor stempel vitale sector, datacenterklanten zitten daar niet op te wachten.

Nog voor de eerste overheidsmaatregelen om het coronavirus te bestrijden van kracht werden, hadden Nederlandse datacenters al hun voorbereidingen getroffen. Van gescheiden teams tot aangeschafte matrassen. De datacentersector is zelfs voorbereid op een gehele 'lockdown', maar dan is wel een benoeming tot vitale sector en een duidelijk proces noodzakelijk", zegt brancheorganisatie Stichting Dutch Data Center Association (DDA).

Toen evenementen werden geannuleerd en het reizen de wacht werd aangezegd, startten de eerste acties vanuit de sector, zegt Stijn Grove, managing director van de DDA. “We wilden er zeker van kunnen zijn dat in het geval van een verslechtering van de situatie het werk nog gedaan zou kunnen worden. De situatie is nu verslechterd en we kunnen het werk nog steeds doen.”

Een maand geleden werd gestart met het doornemen van draaiboeken die in het geval van crisissituaties aanwezig zijn. Maar, zegt algemeen directeur Nederland Michel van den Assem van datacenter Interxion: “We hebben allerlei scenario’s liggen, maar voor een pandemie als deze was nog geen scenario.”

Zijn organisatie kan op dit moment doen wat nodig is om haar datacenters draaiende te houden. Interxion heeft datacenters op 10 locaties in Nederland. Het datacenter werkt wel wat anders dan in normale omstandigheden. Zo zijn de werkzaamheden die niet business critical zijn opgeschort. Van Assem: “Onderhoudswerkzaamheden die uitgesteld kunnen worden, zijn naar achteren geschoven. Maar bijvoorbeeld het onderhoud aan de koelsystemen, wat altijd gepland staat voor de periode maart en april, voeren we nu gewoon uit.”

Gescheiden werken

Ook datacenter NorthC, met 10 regionale datacenters door het land, schortte niet-kritische werkzaamheden op. Ook qua bezetting zijn er bij beide datacenters maatregelen. Grove: “Veel heb je zelf in de hand. De grootste uitdaging is wat je niet in de hand hebt, namelijk dat mensen ziek worden.”

Interxion werkt daarom met twee teams op elke locatie die geheel gescheiden werken. Alles om de kans op besmetting tussen beide teams zo klein mogelijk te houden. Ook NorthC kiest ervoor om op locatie minder mensen te hebben. “Medewerkers die thuis kunnen werken, doen dat. Uiteraard moeten wel operationele teams aanwezig zijn in de verschillende datacenters door het hele land. We hebben daarvoor twee teams gemaakt, die elkaar afwisselen. Zo zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk mensen tegelijkertijd aanwezig zijn. En voor de mensen die in de datacenters aan het werk zijn is, is er een ‘thuisbackup’ waar ze terecht kunnen bij vragen of noodgevallen. Daarnaast hebben wij ons NOC (Network Operations Center), waar we op één locatie alles monitoren, zodat we minder mensen nodig hebben”, zegt CEO Alexandra Schless van NorthC Datacenters.

Ook voor klanten van de datacenters waaronder hosters of cloudleveranciers, zijn er maatregelen. Datacenters bieden de mogelijkheid tot ‘remote hands’ en vragen klanten zo min mogelijk in het datacenter te komen. Maar die klanten moeten er juist in deze tijden vaker en sneller naar toe kunnen, omdat er door afnemers extra capaciteit wordt gevraagd. Of om extra snel storingen te kunnen verhelpen. Het is een lastige tegenstelling, zegt Michiel Steltman, managing director van Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). “Het is begrijpelijk dat datacenters restricties opleggen wie er naar binnen mag, maar anderzijds is het voor hun klanten wel een extra hobbel om het werk in deze tijden goed te kunnen doen. Remote hands zijn een sympathiek aanbod als dat niet in rekening wordt gebracht. Maar niet alles kan op afstand en dan moet een klant er toch echt zelf heen om werkzaamheden te kunnen doen.”

Vitale sector

Datacenters en hosters zijn met elkaar in gesprek hoe ze het beste met deze situatie om kunnen gaan, maar de meningen verschillen. Zo pleit de DDA voor de benoeming tot vitale sector, omdat ze bang zijn in geval van een lockdown niet meer het werk te kunnen doen. Grove: “Er is nu geen gedegen proces voor als er meer beperkingen komen van de bewegingsvrijheid van mensen. Als er vanmiddag een lockdown wordt afgekondigd, is er geen plan hoe mensen van en naar het datacenter te brengen.”

Schless van NorthC is het met Grove eens. Juist in het geval van een volledige lockdown is het belangrijk dat datacenters blijven draaien: “Dan gaan er nog meer mensen thuiswerken, dus dan is  de beschikbaarheid van onze digitale infrastructuur extra belangrijk. Een algemene, landelijke lockdown is alleen maar mogelijk bij een goed werkende digitale snelweg en datacenters zijn een essentieel onderdeel daarvan.”

Steltman erkent dat het werk van datacenters cruciaal is. Maar DINL, een samenwerking van meerdere brancheorganisaties ziet niets in benoeming tot vitale sector. “Daar komt zoveel meer bij kijken qua voldoen aan wet- en regelgeving. Natuurlijk moet het werk tijdens deze crisis door kunnen gaan, maar digitale infrastructuur bestaat niet alleen uit datacenters. Een vitale sector zijn, is een zwaar regime. Daar zit een MKB-bedrijf echt niet op te wachten en de meeste klanten van datacenters zijn MKB-bedrijven. We hebben toezeggingen vanuit het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) dat er een oplossing komt in geval van een lockdown. Direct na de eerste toespraak van de minister president hebben we contact gelegd en zijn enkele voor ons relevante teksten over essentiële diensten aangepast. Ze staan nu ook al meteen paraat, niets dan lof voor dit ministerie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat meteen gehandeld wordt als het zover komt. Dat is op dit moment voor ons voldoende”

Matrassen

Ook Van den Assem van Interxion heeft de ervaring dat EZ op dit moment goed meewerkt. “Er zijn ook al toezeggingen gedaan. Dat is fijn. Maar wat gebeurt er als het straks echt zover komt? Wat komt er dan aan vragen op het ministerie af? Hoe snel kunnen ze dan regelen dat we als sector toch toegang krijgen? Niemand weet wat de impact is van een lockdown, we hebben het nog nooit meegemaakt.”

Zijn datacenters werken nu in fase twee van het bedrijfscontinuïteitsplan dat begin deze maand werd gemaakt. In geval van een lockdown is er een fase drie. “In een datacenter zijn altijd meldingen. Er zijn nu 24 uur per dag mensen. Nu gaat het om een man of veertig en we kunnen afschalen naar een minimaal scenario. Maar er moeten mensen zijn. We hebben daar ook voorraad op ingekocht, zoals diesel. En ja, er staan ook al bedden en matrassen voor het geval er mensen moeten blijven slapen.”

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.