Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo beïnvloed je gedrag

Begrip kweken bij gebruikers voor niet soepel lopende systemen is niet eenvoudig. Uitleggen en argumenteren lijkt niet te helpen en roept vaak zelfs weerstand op. Dat kan beter, zien Genieke Hertoghs en Maurice Ummels. Zij geven drie gesprekstechnieken om de ander open te laten staan voor jouw ideeën.
Ideeën uitwisselen
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

De blik van de key user is vernietigend, de irritatie en het verwijt druipen van haar woorden. Je probeert haar tot rede te brengen: “Ik weet het, de update is helaas niet volledig getest, waardoor er nu hinder is bij alle gebruikers. We zijn ermee bezig… We houden je op de hoogte zodra het verholpen is!” Je had nu waarschijnlijk gehoopt op begrip. Je hebt toch uitgelegd waardoor het ongemak is ontstaan? Waarom blijft die gebruiker dan zo geïrriteerd, jij kunt er toch ook niets aan doen? Je doet je stinkende best. Maar het lijkt of je als ICT’er weinig begrip en erkenning krijgt vanuit de rest van de organisatie. Jij weet dat informatievoorziening de ruggengraat van de organisatie is. Nu de rest nog!

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in