Loopbaan

Carriere
Zij brengt jongeren de magie van tech bij

Zij brengt jongeren de magie van tech bij

De carrière van Ronilla Snellen ...

Ronilla Snellen © Anthony Donner,  anthonydonner.com
25 oktober 2019

De carrière van Ronilla Snellen ...

Ronilla Snellen spant zich al jaren in om kinderen, en sinds kort ook mensen uit kansarme wijken, in aanraking te brengen met tech. Ze is geen hardcore IT’er, maar al snel werd tech de rode draad in haar carrière. “Tech moet je gewoon dóén om te ervaren hoe leuk het is. Laat je net als ik door niets belemmeren.” Haar motto is dan ook: ‘no guts, no glory’.”

Welke dingen heb je van huis uit meegekregen waar je nu nog de vruchten van plukt?
“Oeh … Ik heb zeker geen doorsneejeugd gehad. Ik kom uit een echt SGP-gezin en heb een oudere en een jongere broer. Op zondag gingen we twee keer naar de kerk en we hadden geen tv. Ik heb op jonge leeftijd afscheid genomen van het geloof en ben al op mijn 18e uit huis gegaan. Hierna had ik een tijdje nauwelijks contact met mijn ouders. Ik zakte voor mijn vwo en ben vakken gaan vullen in de supermarkt. Ik had natuurlijk al snel door dat dit zonde was van het stel hersenen dat ik had meegekregen, dus ik ben de hbo-opleiding Personeel & Organisatie gaan doen, die ik zelf gefinancierd heb met allerlei bizarre baantjes. Zo heb ik vliegtuigen op Schiphol schoongemaakt, cactussen gekweekt, was ik een tijdje printermonteur of werkte ik in een kledingwinkel of pizzeria. Die gedrevenheid heb ik toch van huis uit meegekregen: eerst het werk afmaken en dan pas tijd voor lolletjes is behoorlijk calvinistisch. Net als dat ik het altijd met iedereen weer goedmaak als er ruzie is geweest.
Mijn ouders hadden het er heel erg moeilijk mee toen ik hun geloof losliet, en eigenlijk nog steeds wel. Het is heel verdrietig om in essentie afgewezen te worden door je ouders. Ik heb er wel een enorme drive en bewijsdrang aan overgehouden. In mijn eerste ‘echte’ baan als manager in een callcenter bij SNT kreeg ik best snel veel verantwoordelijkheid. Achteraf gezien was dit ook een manifestatie van ‘Kijk mee eens. Ik kan heus wel wat!’. Ik heb ook van mijn eerste salaris gelijk een huis gekocht. Toch ben ik wel trots op wat ik allemaal puur op eigen kracht bereikt heb.”

Eigenlijk hebben al je banen na je studie een link gehad met tech. Hoe dat zo?
“Ik rolde er per toeval in, maar ik vond het vanaf het begin af aan machtig interessant. Ik ben analytisch en ik klik goed met IT’ers. Ik heb er nooit angst voor gehad en ontdekte al snel de magie: je kunt met technologie dingen eenvoudig automatiseren en problemen oplossen. Het maakt de wereld een stukje makkelijker. Zo’n tien jaar geleden werd ik manager HR en ICT bij de gemeente Zuidplas. Daarna werkte ik bij een aantal andere gemeenten als strategisch adviseur en ik had ook ICT in mijn portefeuille. Vervolgens werd ik interim hr-adviseur bij de Raad voor de Kinderbescherming in verband met een reorganisatie bij het cluster ICT. Vijf jaar geleden heb ik mijn eigen bedrijfje opgezet: RonilLA Snellen, op het gebied van digitale dienstverlening, participatie en regievoering. Ik ben toen twee dagen in de week directeur geworden van Stichting Digitale Overheid. In diezelfde periode richtte ik samen met Ruben Nieuwenhuis Stichting CodeUur op, dat later fuseerde met een andere stichting – Dreamery Foundation – en inmiddels heten we FutureNL.”

CV

Ronilla Snellen (45) is co-founder en directeur van FutureNL, een stichting die gelooft dat alle Nederlandse kinderen nu digitale vaardigheden moeten ontwikkelen om later maximaal in een digitale wereld te kunnen functioneren. Daarnaast is ze een van de grondleggers van TechGrounds, een incubator en programmeerschool voor kwetsbare communities en wijken.

Wat was het idee achter Stichting CodeUur?
“Ik heb twee dochters (nu 13 en 11) en ik was een aantal jaren terug computerouder op hun basisschool. Ik zag dat er een enorme kloof was tussen de digitale ontwikkeling van kinderen en de vraag vanuit de maatschappij naar passende, digitale vaardigheden. Dus toen heb ik samen met Ruben Nieuwenhuis een project gedaan waarbij vrijwilligers programmeerles gaven op basisscholen. Dat werd uiteindelijk Stichting CodeUur, dat programmeren integraal onderdeel wil laten zijn van het basisonderwijs. Ik ging op zoek naar goede gastdocenten en matchte die aan basisscholen. Eerst deed ik het er een beetje bij in de avonduren, met hulp van een stagiair en een Excelbestandje, maar met hulp van Q42 hebben we het matchingsproces geautomatiseerd en kwam het in een stroomversnelling.
Ik was behoorlijk naïef door te denken dat docenten vanzelf enthousiast zouden raken door het zien van de lessen van gastdocenten en van daar het stokje zouden overnemen. Ik merkte dat er veel behoefte ontstond bij docenten aan onlinelesmateriaal. Dus dat ben ik in het tweede jaar gaan ontwikkelen met behulp van sponsorgeld, samen met Blink Educatie. Binnen een maand hadden al 1.200 scholen dat lesmateriaal gebruikt. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat ik er meer tijd in moest gaan stoppen. De afgelopen twee jaar heb ik me er praktisch fulltime mee bezig gehouden. Samen met de TU Delft heb ik een leerlijn digitale geletterdheid opgebouwd, in overleg met Stichting Leerweg Ondersteuning (SLO) van het ministerie van OCW. Bovendien is het nu niet meer alleen op de basisscholen gericht, maar ook op het voortgezet onderwijs en de pabo. Inmiddels gebruiken zo’n 2.000 scholen (30% van de scholen) ons lesmateriaal. Iedere week verschijnen er nieuwe gratis lessen op www.futurenl.org.”

Waarom duurt het zo lang voordat programmeren op de basisschool een verplicht vak wordt?
“Democratie kost nou eenmaal tijd. Er wordt al jaren gelobbyd in Den Haag om digitale vaardigheden in het curriculum te embedden; niet alleen door mij, maar ook door een prins Constantijn, Ernst-Jan Stigter (Nederland ICT), Neelie Kroes, Pieter Zwart (CoolBlue) en Steven Schuurman (Elastic). En dat begint z’n vruchten af te werpen: vorig jaar is in het regeerakkoord opgenomen dat digitale geletterdheid een plek krijgt in het nieuwe curriculum voor basis- en voortgezet onderwijs. Op curriculum.nu staan conceptvoorstellen voor negen leergebieden van verschillende ontwikkelteams voor de onderwijsinhoud van morgen, waarvan digitale geletterdheid er één is. Rond de tijd dat dit interview verschijnt, worden de ontwikkelde bouwstenen gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Het zal nog wel even duren voordat het ook daadwerkelijk geïmplementeerd gaat worden, want politieke besluitvorming is enorm stroperig. Toen ik in januari hoorde dat het proces weer vertraging opliep, was ik er echt even flink ziek van. De strategie van mijn stichting was gericht op 2021: dan moest de nieuwe wet er komen met het nieuwe curriculum. Nu ziet het ernaar uit dat dit weer twee jaar opschuift. Gelukkig ben ik niet zo’n frustratiedenker; zelfs dit motiveert me om er nog harder voor te gaan strijden. Gaat het niet linksom, dan maar rechtsom!”

Wat ga je hierna doen? Ben je niet bang om in een zwart gat te vallen als je stichting straks overbodig wordt?
“Ik denk er niet zo over na. Er komt vanzelf wel weer wat op mijn pad. Ik ben een van de vier oprichters van TechGrounds, een incubator en programmeerschool voor mensen uit kansarme wijken. Het concept is overgenomen van MolenGeek, dat in de Brusselse wijk Molenbeek draait. Ik ben daar wezen kijken en ik was onder de indruk van hun aanpak, het hoge slagingspercentage en de enorme bevlogenheid. Ik dacht: dat moeten we hier ook gaan doen! We gaan na de zomer beginnen in de openbare bibliotheek aan het Osdorpplein in Amsterdam. Dat wordt een soort blauwdruk, want er zijn ook plannen om iets soortgelijks in Rotterdam, Groningen, Eindhoven en Delft op te zetten. Ik zie nu met eigen ogen dat er sprake is van kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt en ik schaam me daarvoor. Tech is van en voor iedereen. Mijn belangrijkste drijfveer is mensen maximaal digitaal te empoweren om ze voor te bereiden op hun toekomst, of dat nou kinderen, mensen met een migratieachtergrond of vrouwen zijn.

Typisch Ronilla?
“Ik geef niet snel op. Ik ben enorm resultaatgericht: slapen doen we 's nachts. Verder heb ik lef en maak ik altijd tijd voor een lolletje. Mijn valkuil is dat ik focus moet houden, aangezien ik alles leuk vind. Mijn slechtste eigenschap is dat als mensen niet snappen wat ik bedoel ik er niet per se empathischer op word …

Wat zou je jongeren willen adviseren?
“Kijk wat er te koop is: ga eens naar Bright Day, kijk een YouTube-tutorial over tech, ga naar een zomerkamp programmeren. Over sommige dingen moet je niet te lang nadenken, maar het gewoon gaan ervaren. Alleen zo kom je in je creatiekracht en ga je ‘aan’. Ouders spelen ook een belangrijke rol in de mismatch die is ontstaan. Die weten niet wat de kansen en mogelijkheden zijn van technologie en vinden traditionele studies als rechten en medicijnen het hoogste goed. Er zijn daarnaast weinig rolmodellen die jongeren op ideeën kunnen brengen als: ‘Oh, ik kan ook growth hacker of data-analist worden, want dat is superleuk’. Gelukkig is dat nu langzaam aan het veranderen.”

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.