Ziekenhuis schuift patiënten over scherm

22 april 2011

“Dit kan een aanzienlijk probleem zijn, waar je niet meteen een antwoord op hebt, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. Vooral bij een groot ziekenhuis met een aantal operatiekamers kan zo’n situatie heel wat uitzoekwerk vragen”, zegt Hans Erik Henriksen, algemeen directeur van de Deense firma Cetrea. “Van tevoren is niet te zeggen hoeveel extra tijd je nodig hebt. Dat kan een uur zijn maar je kunt net zo goed worden geconfronteerd met een OK die de rest van de dag of zelfs dagen niet meer gebruikt kan worden. Dat laatste kan voorkomen als de patiënt drager blijkt te zijn van een venijnige ziektekiem waardoor de hele OK volledig ontsmet moet worden”, aldus Henriksen.

Planbord
De staf van het ziekenhuis moet dan de resterende operaties over de beschikbare OK’s verdelen. Normaliter wordt daar een planbord voor gebruikt, waar allerlei informatie op wordt geschreven, uitgewist en opnieuw opgeschreven. “Een intensief karwei, waar steeds fouten op de loer liggen. Het leek ons een goed idee om eens te kijken of die taak niet geautomatiseerd kon worden. Er werd een proefproject gestart in samenwerking met de Universiteit van Aarhus en het Horsens regionaal ziekenhuis.”

Het project kreeg de naam i-Sygehuset en het ontwikkelteam kreeg geld om een systeem te bouwen waarmee de werkzaamheden in een ziekenhuis gestroomlijnd konden worden. Henriksen: “Het was een mooie gelegenheid om met de nieuwste technologie te experimenteren, om te zien wat er allemaal mogelijk was. In samenspraak met het personeel van het ziekenhuis is een systeem ontwikkeld op basis van aanraakschermen, waarop alle gegevens van een operatie worden weergegeven. Als er iets verandert, dan kan zo’n informatieblok met een veeg van de vinger naar een andere plaats op het scherm worden verschoven. Bijvoorbeeld naar een andere OK of naar een reserveruimte. De artsen kunnen dan alsnog besluiten om langer door te werken, zodat alle geplande operaties gewoon op de aangegeven dag kunnen plaatsvinden.”

Het achterliggende systeem is gevuld met de kengetallen van het ziekenhuis, zoals de tijd die nodig is om een OK voor te bereiden, de gemiddelde tijd dat een bepaalde ingreep duurt en de tijd die nodig is om alles weer schoon te maken. Een operatieblok kan verder worden gevuld met extra gegevens over de patiënt. Henriksen: “Denk aan allergieën voor bepaalde anesthesiemiddelen, maar ook of er röntgenfoto’s zijn gemaakt waar de chirurg kennis van moet nemen. Op die manier heb je een heel operatiedossier onder je vingertoppen. Als de operatie is uitgevoerd, kan het informatieblok worden doorgestuurd naar de afdeling boekhouding, die de rekening opstelt. Door zo veel mogelijk te automatiseren, worden menselijke fouten uitgebannen.”

Toen het team klaar was met de ontwikkeling van het nieuwe systeem, werd een bescheiden feestje gevierd en was het tijd om de apparatuur weer mee te nemen naar de universiteit. “Dat was de opzet, maar in de praktijk bleek dat het ziekenhuis het nieuwe systeem niet meer wilde afstaan. Of we het maar wilden laten staan”, zegt Henriksen.

Productiviteit
Toen werd definitief de beslissing genomen om het systeem commercieel verder te ontwikkelen. Zo is er een planningsysteem voor de afdeling eerste hulp – waar de nadruk ligt op een zo snel mogelijke behandeling. Voor meer alledaags gebruik is er een module voor de verpleegafdeling. “In het laatste geval gaat het erom de beddencapaciteit en de verpleegstaf optimaal te benutten. Met een vingerbeweging kunnen verpleegkundigen worden toegewezen aan een bed of groep bedden. Het systeem houdt ook alle overdrachten bij, zodat het wegraken van belangrijke patiëntgegevens zo veel mogelijk wordt voorkomen. Een overnemende verpleegkundige krijgt alle relevante data van een patiënt meteen in beeld”, zegt Henriksen.

Bij diverse ziekenhuizen is de productiviteit gestegen met 4 procent. Henriksen: “Veel groter is de winst bij het terugdringen van het aantal afgezegde operaties. Een patiënt bereidt zich voor op de ingreep en niets is vervelender dan te horen te krijgen dat er geen tijd is om te opereren en of meneer of mevrouw morgen maar terug wil komen. Met ons systeem hebben we het aantal afzeggingen kunnen reduceren met 66 procent. Ten slotte is de bezettingsgraad van de OK’s gemiddeld met 15 procent gestegen.”

De systemen van Cetrea worden in Nederland geleverd door de firma Ascom uit Utrecht.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!