Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeven tips voor het stellen van een goede vraag aan ChatGPT

Het opstellen van een goede vraag (prompt) bij generatieve AI, zoals ChatGPT, helpt enorm bij het verkrijgen van de gewenste tekst. Bovendien neemt de kans af dat het model gaat 'hallucineren', ofwel zelf maar wat uit de duim zuigt dat feitelijk niet klopt. Hier zijn wat tips.
Talent
© CC0/Pixabay License
CC0/Pixabay License

Het opstellen van prompts is inmiddels een serieuze nieuwe taak geworden voor mensen die er goed in zijn. Er worden door bedrijven zelfs riante salarissen geboden voor goede prompt engineers, memoreert David Gewirtz die voor ZDnet een studie maakte van promptschrijven. Hij stelde een aantal tips op waar iedereen mee uit de voeten kan.

1. Stel je vraag zoals je die aan een mens zou stellen.

Veel beginners met generatieve AI hebben de neiging een heel korte feitelijke vraag te stellen. Daarop komt een antwoord van de tekstrobot, dat misschien niet aan de verwachting voldoet. Maar voor een mens is het ook niet ongewoon dat die de eerste vraag niet goed begrijpt. Zo kun je ook naar de tekstrobot kijken. Soms moet je wat meer toelichting geven. En een mens heeft ook wel eens de neiging in een antwoord zijpaden te bewandelen of zelfs helemaal het onderwerp uit het oog te verliezen. Dan moet je met een nieuwe vraag even terugsturen naar het onderwerp.

2. Geef context en maak duidelijk waar het antwoord voor bedoeld is.

Hoe meer informatie wordt ingevoerd over de omstandigheden waaronder de vraag wordt gesteld, hoe beter toegespitst het antwoord zal zijn. Gewirtz noemt als voorbeeld de vraag: Hoe moet ik me voorbereiden op een marathon?. Maar je kan ook vragen: Ik ben een beginner en heb nog nooit een marathon gelopen, maar ik wil over zes maanden er een uitlopen. Hoe kan ik me voorbereiden op een marathon? Gewirtz geeft meer van dergelijke voorbeelden.

3. Laat de tekstrobot het antwoord formuleren vanuit een identiteit of de beoefenaar van een beroep.

ChatGPT kan zijn antwoord prima geven vanuit het perspectief van bijvoorbeeld een consument, een productmanager of een recensent. Moet je wel even in de prompt duidelijk aangeven dat je dat wilt.

4. Kleine veranderingen in de vraagstelling kunnen flinke effecten hebben op het antwoord van de tekstrobot.

De prompt: 'Geef argumenten voor en tegen [onderwerp]' geeft een dialoog met daarin verweven een aantal voor- en nadelen. Maar vraag je in de prompt om een puntenlijst met voor- en nadelen, dan ziet het antwoord er heel anders uit.

5. Stel een vraag voor de tweede keer.

Het antwoord dat een tekstrobot geeft, kan soms heel anders uitpakken als dezelfde vraag een tweede keer wordt gesteld.

6. Zo lang als de pagina open staat, kan de tekstrobot (doorgaans) verder gaan op eerdere vragen en antwoorden.

Je kan doorgaan met het stellen van vragen, bijvoorbeeld om de vraag aan te scherpen of het antwoord te laten verduidelijken. Maar de modellen hebben ook wel de neiging om opeens de draad kwijt te raken. Dan moet je opnieuw beginnen. Ook hebben de modellen de neiging antwoorden af te breken als ze langer dan 500 woorden zijn, soms zelfs zo maar in een zin of een argumentatie. Hou daar rekening mee bij het vragen om een tekst van een bepaalde lengte.

7. Als je feitelijke onjuistheden zo veel mogelijk wilt voorkomen, vraag dan om bronnen.

Het is mogelijk de tekstrobot te vragen waar informatie vandaan is gehaald. Vaak leidt dat tot zinvolle links.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
RH
Ron Heinen 11 augustus 2023

Deze reactie is verwijderd

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in