Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL-service

XS4ALL stuurt zakelijke klanten weg, naar KPN

KPN's XS4ALL stopt met zakelijke diensten, en stuurt klanten naar KPN-aanbod.

© XS4ALL
20 mei 2021

KPN's XS4ALL stopt met zakelijke diensten, en stuurt klanten naar KPN-aanbod.

XS4ALL, dochter van telecombedrijf KPN, wijzigt zijn aanbod van diensten voor zakelijke gebruikers. De internetprovider meldt dat het geen onderscheid maakt tussen consumenten en zakelijke gebruikers maar dat KPN dat wel doet. Bepaalde diensten "met zakelijk kenmerk" worden bij XS4ALL stopgezet. Klanten worden ingelicht en krijgen 'KPN EEN MKB' aangereikt als alternatief.

Deze 'wijziging dienstverlening met zakelijk kenmerk' wordt door KPN nu gemeld aan AG Connect. De internetdochter van de telecomaanbieder heeft vandaag een nieuwsbericht op zijn website gepubliceerd. Een eerdere verandering in het XS4ALL-aanbod, namelijk het schrappen van hosting, is eerst gecommuniceerd naar enkele klanten en toen breder in de bekendheid gekomen.

Zakelijke markt

"Onze dienstverlening gaat in de toekomst via de systemen van KPN lopen", meldt XS4ALL. Doordat eigenaar KPN een indeling hanteert waarbij het onderscheid maakt tussen consumenten en zakelijke gebruikers, heeft dit gevolgen voor wat XS4ALL aanbiedt. "Dit betekent dat IPv4 Subnet, meer dan vier telefoonnummers, verzamelfacturen en gesplitst factureren straks onder de ‘Zakelijke Markt’ van KPN vallen."

Deze herindeling is meer dan slechts een benaming of indeling voor interne administratie. De activiteit 'Zakelijke Markt' omvat kennelijk niet XS4ALL, want die meldt nu dat het gaat stoppen met bovengenoemd aanbod dat dus zakelijke kenmerken heeft. Het nu aangekondigde einde gaat op 1 oktober in.

Gebeld door KPN

Klanten die IPv4 Subnet afnemen, meer dan vier telefoonnummers per internetverbinding gebruiken, verzamelfacturen en gesplitst factureren hebben, moeten dan elders die diensten verkrijgen. "Als alternatief bieden wij klanten met een KvK-nummer de mogelijkheid om gebruik te maken van deze diensten bij 'KPN EEN MKB'. Zo’n 2500 klanten die hier gebruik van maken worden in mei en juni door ons geïnformeerd."

Die klanten worden dan telefonisch benaderd door KPN. Dochtermerk XS4ALL stelt in de nieuwsaankondiging nu dat in die telefoongesprekken dan vrijblijvend wordt besproken of een overstap naar KPN EEN MKB een goed alternatief is. "Alle klanten waarvan we niet weten of ze een KvK-nummer hebben, worden gebeld door XS4ALL medewerkers. Bij een overstap naar KPN EEN MKB zorgen we ervoor dat de abonnementsprijzen niet omhoog gaan."

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
4
Reacties
Don van Riet (oud KPN strateeg) 20 mei 2021 16:22

XS4ALL was ooit het premium merk dat vanzelfsprekend zou zijn voor zakelijke klanten en hopelijk ook in de smaak zou vallen bij veeleisende consumenten. Een weloverwogen marktbenadering dus. De huidige aanpak is een puur technische: verzin steeds weer redenen waarom de grootschalige KPN fabriek beter met XS4ALL klanten gevuld kan worden zodat het vroegere, méér maatwerk vragende premiumbrand doodbloedt. Allemaal logisch met een CEO die als wholesale baas altijd al zich het beste voelde met één grote fabriek en nooit wilde inzien dat klantenservice een onderscheidende factor kan zijn. Opvallend is al dat in de laatste Consumentenbond vergelijking van de kwaliteit van aanbieders Freedom Internbet er dankzij hun betere klantenservice de hoogste totaalscore van alle aanbieders, KPN en XS4ALL incluis, heeft gekregen, ondanks dat voor de TV dienst ervan slechter gescoord wordt. Ook deze constatering zal Farweck wel onder de mat schuiven en laten we wel wezen: potentïele overnemende partijen kijken toch voornamelijk wat er aan glas en ander kabels in de grond ligt en hier heeft Farweck wel juist gehandeld: de Reggefiber/KPN rem op verglazing is er door hem af gehaald en opeens maakt Ziggo zich meer zorgen dan voorheen. Of komt deze aanpak juist als reactie op T Mobile's verglazing?

De Boer 20 mei 2021 15:38

@Edward Tie - Goddank dat ik daar al sinds oktober vorig jaar zit!

Edward Tie 20 mei 2021 15:14

dus Stap nu snel mogelijk naar internet freedom over...

De Boer 20 mei 2021 14:55

Nothing means nothing was het toch? Eén ding hebben we ervan geleerd: nooit meer luisteren naar bepaalde CEO's met ronkende woorden!

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.