Windows Vista is er, nu de klanten nog

1 februari 2007

Microsoft hield zijn nieuwe platform ten doop voor de Nederlandse markt in het Amsterdamse mediacentrum Pakhuis De Zwijger. Naast Vista ligt sinds 30 januari ook Office 2007 in de winkel.
In plaats van voor de gebruikelijke persconferentie was gekozen voor een show met een bekende tv-presentator (Matthijs van Nieuwkerk) als gespreksleider, stevige discomuziek en dj Tiësto die de zaal vanaf metershoge projectieschermen toesprak. Partners van Microsoft roemden op video de kwaliteiten van de nieuwe producten en de innige samenwerking.
De hele opzet van het evenement, onder het motto ‘The wow starts now’, gaf aan waar Microsoft vooralsnog de belangrijkste doelgroep ziet voor Windows Vista: de thuisgebruiker die wil internetten, digitale foto’s bewerken en ordenen, dvd’s afspelen en cd’s branden.

Verbeterd
Theo Rinsema, algemeen directeur van Microsoft Nederland, gaf hoog op over de verbeterde zoekmogelijkheden in Vista. Ook aan beveiliging is volgens Rinsema in Vista ruime aandacht besteed. Microsoft brengt tegelijk met Vista voor 50 euro per jaar een complete beheer- en beveiligingsdienst op de markt onder de naam Windows Live Onecare 1.5. Het bedrijf concurreert hiermee met IT-securityleveranciers als Symantec en McAfee.
Product manager Derk Wagelaar weersprak de suggestie van Van Nieuwkerk dat Vista een ‘opgepimpte’ versie is van Windows XP die onder zijn glanzende laklaag nog steeds hetzelfde motortje heeft. Wagelaar: “Dat is niet zo, aan Vista is meer dan vijf jaar gewerkt. Vergelijk het met een auto met een nieuwe bodemplaat. Voor het verbeteren van de veiligheid moet je echt heel diep in het systeem.”Voor Microsoft en zijn partners betekent Vista bovenal een middel om de omzet een nieuwe impuls te geven. In het vorige (tweede) kwartaal zag Microsoft de omzet van zijn divisie client-software met maar liefst 25 procent inzakken tot 2,59 miljard dollar. Het bedrijf heeft echter 1,64 miljard dollar aan omzet doorgeschoven naar het huidige (derde) kwartaal, wanneer kopers van pc’s met Windows XP en Office 2003 tegoedbonnen kunnen inwisselen voor upgrades naar de nieuwe versies.
Directeur Rinsema zegt “heel tevreden” te zijn als Vista in de eerste zes maanden na de introductie de pc-verkopen in Nederland met 5 tot 10 procent zou opstuwen. Een andere doelstelling is dat 50 procent van de Nederlanders binnen een maand weet dat Vista bestaat.

Voorgeïnstalleerd
Volgens Wagelaar zijn de meeste pc’s die de laatste anderhalf jaar zijn aangeschaft zonder meer geschikt, tenzij het een budgetmodel van 500 euro betreft. Hij verwacht dat 95 procent van de gebruikers Vista voorgeïnstalleerd op een nieuwe pc zal kopen. Succes is dus eigenlijk bij voorbaat verzekerd , want de consument krijgt Vista er automatisch bij. De goedkoopste upgrade-versie (Home Basic) gaat 129 euro kosten, de duurste (Ultimate) 345 euro en als volledige versie 549 euro.
Diverse hard- en softwareleveranciers toonden in Amsterdam nieuwe producten die geschikt zijn voor Windows Vista. Daartoe behoorden Acer, Dell, Fujitsu Siemens, HP, Lenovo, Samsung en Toshiba. Hans Daniels, directeur van HP Nederland, benadrukt dat ook is gedacht aan de compatibiliteit met bestaande producten. Naast de 285 drivers voor HP-producten die Vista al bevat, biedt de fabrikant op zijn website nog meer stuurprogramma’s aan die 97 procent van alle printers en scanners van de laatste vijf jaar afdekken.
In de schaduw van Windows Vista is deze week ook Office 2007 geïntroduceerd. Net als van de voorgaande versie is een goedkope editie voor de thuisgebruiker uitgebracht die op drie pc’s mag worden geïnstalleerd. Dit pakket bevat Word, Excel, PowerPoint en OneNote.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!