Loopbaan

Carriere
werven

‘Wie zegt dat-ie nog makkelijk aan personeel komt, liegt!’

Tenzij ze bij Google, Coolblue of bol.com werken, moeten IT-recruiters de hele trukendoos opentrekken.

13 maart 2019

Nu de ICT-arbeidsmarkt in Nederland in brand staat en meer dan de helft van de ICT-vacatures lastig in te vullen is en steeds meer bedrijven als gevolg hiervan klagen over groeibeperkingen en dienstverlening die in de knel komt, rijst de vraag: waar kunnen werkgevers nog IT’ers vandaan halen en wat kunnen we leren van bedrijven die nog wel zeggen eenvoudig aan IT’ers te komen? En is dat laatste wel echt zo?

Als loopbaanjournalist kom je regelmatig werkgevers tegen die om het hardst roepen dat het ondanks de steeds krapper wordende arbeidsmarkt nog altijd geen enkel probleem is om hun ICT-vacatures in te vervullen. Terwijl uit diverse onderzoeken blijkt dat werkgevers hierbij tegen steeds grotere problemen aanlopen.

Uit cijfers van het UWV blijkt bijvoorbeeld dat ruim de helft van de werkgevers zegt dat door de krapte op de arbeidsmarkt vacatures minder snel vervuld worden. Bijna de helft stelt bovendien dat de werkdruk hoger wordt en 41% zegt dat de loonkosten zullen stijgen als gevolg van de krapte. Uit het HR Trends-onderzoek van Berenschot blijkt dat van de ICT-vacatures al meer dan de helft lastig is in te vullen.

De hele trukendoos open

Vooral voor starters is de arbeidsmarkt overspannen. Iedere pas afgestudeerde ICT’er kan gemiddeld kiezen uit vijftien vacatures. Volgens Geert-Jan Waasdorp van het Rotterdamse bureau Intelligence Group liegt menig werkgever die stelt dat het nog steeds appeltje-eitje is om aan geschikt IT-personeel te komen. “Ik kom ze ook tegen, maar ik weet dat de praktijk anders is. Tenzij je voor Facebook of Google werkt, moet je als IT-recruiter de hele trukendoos opentrekken om vacatures ingevuld te krijgen.”

Paul Storimans van Sterksen valt hem bij: “Ik heb weer heel erg het gevoel van rond de millenniumwisseling: de vraag naar IT’ers is ongekend hoog; iedereen is aan het digitaliseren. The sky is the limit. Er zijn maar weinig organisaties die nog heel erg succesvol werven. Bol.com en Coolblue hebben wellicht een minder groot wervingsprobleem dan de gemiddelde werkgever. Dat komt ook omdat kennis elkaar opzoekt. Azure-specialisten willen bijvoorbeeld liever voor Microsoft zelf werken dan bij een gebruikersorganisatie. Ze willen zo dicht mogelijk op de bron zitten.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!