Loopbaan

Carriere
studeren

‘Wie niet bijblijft is gezien’

Wat is het nut van IT-certificeringen en welke trajecten zijn het lucratiefst?

25 juni 2018

Nergens is de noodzaak om het kennisniveau op peil te houden zo groot als in de ICT. Professionals kunnen opdracht- en werkgevers laten zien wat ze waard zijn met aantoonbaar gevolgde opleidingen en certificaten en kunnen hierdoor hun salariseisen opschroeven en blijven ook op de langere termijn inzetbaar. Maar welke certificeringstrajecten verhogen je marktwaarde het meest?

Certificeringen zijn niet meer weg te denken in de ICT. Afnemers van IT-diensten hebben zo houvast over het kennisniveau en kunnen beter inschatten of ze met de juiste organisatie te maken hebben. IT-leveranciers hebben op hun beurt zo een instrument om aan hun klanten eisen te stellen met betrekking tot een minimaal kennisniveau. Maar certificeringen hebben vooral nut voor de ICT’er zelf. Vaak helpt een certificaat als springplank naar een andere functie. Bovendien kan het uurtarief of het salaris omhoog worden gekrikt als wordt aangetoond wat je waard bent.

Daarbij moet wel goed in de gaten worden gehouden wat voor belang je aan zo’n certificaat kunt hechten, want sommige certificaten bieden als het om vakbekwaamheid gaat, slechts schijnzekerheid. “Als we kijken naar competenties – kennis, vaardigheden en houding – zeggen certificeringen vooral iets over de kennis en in mindere mate over de vaardigheden en houding van een persoon. Het is dan ook goed om te zien dat dit steeds meer onderdeel wordt van een certificeringstraject”, zegt Ruud Kurver, programmamanager op de afdeling Strategy & Solutions van Telindus.

Certificaat gaat maar 18 maanden mee

De waarde van certificeringen staat in de snel veranderende IT-wereld onder druk. Technologieën en producten volgen elkaar in rap tempo op en er zijn steeds meer aanbieders. Volgens Piet Hompus, directeur van opleider Global Knowledge in de Benelux, gaat een certificaat gemiddeld achttien maanden mee. “Daarna moet je je kennis alweer updaten. Tien jaar geleden was dat pas na drie à vier jaar het geval.” Eveneens van invloed is de sterk toegenomen verwevenheid van IT met de kernactiviteiten van een organisatie. “Het toepassen van IT is tegenwoordig zo cruciaal voor organisaties dat IT-beslissingen steeds vaker door de business worden genomen en steeds minder door de IT-afdeling. Voor IT-afdelingen is het daarom belangrijk om het werkveld van de klant goed te begrijpen. Dit vereist competenties die verder gaan dan kennis van een specifiek product of technologie. Het gaat er vooral om dat bekend is hoe er in verschillende organisaties wordt gewerkt, wat de beweegredenen zijn en op welke manier IT het beste kan worden ingezet”, licht Kurver toe.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!