Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie controleert de voertuigdata?

Wie heeft de controle over autodata? De autobezitter of de fabrikant? Fabrikanten worden benaderd door adverteerders. Wat moeten zij doen? Bedrijven in de voertuigindustrie doen er goed aan, zeggen Louise de Gier en Joost Gerritsen, de mogelijkheden in kaart te brengen. Doen zij dat niet, dan is de kans groot dat zij worden ingehaald door bedrijven uit Silicon Valley. Want zij weten als geen ander hoe data vermarkt moeten worden.
Tesla browser
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Inmiddels zijn auto’s rijdende computers. De data die auto’s genereren bieden veel inzicht in de voertuigbezitter en zijn rijgedrag. Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas vorig jaar meldde een topman van Ford dat dankzij het GPS-systeem bij iedere Ford-bezitter precies kon worden nagegaan wie de snelheidslimiet overschreed. ‘Maar,’ zo voegde hij eraan toe, ‘we verstrekken deze gegevens aan niemand.’ Een relletje was echter geboren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in