Loopbaan

Carriere
wereld

Werkgever werft steeds vaker over de grens

Steeds meer IT-talent uit het buitenland wordt hierheen gehaald. Of werk wordt verplaatst naar lagelonenlanden.

© Pixabay
5 maart 2018

Steeds meer IT-talent uit het buitenland wordt hierheen gehaald. Of werk wordt verplaatst naar lagelonenlanden.

Terwijl in ons land nog altijd zo'n 11.000 werkloze IT'ers staan ingeschreven bij het UWV, zijn werkgevers steeds meer geneigd om in het buitenland op zoek te gaan naar IT-personeel. Zo willen zij de vele vacatures invullen.

Uitzendorganisatie Walters People meldde vorige week al in haar jaarlijkse salarisonderzoek dat er steeds vaker over de landgrenzen wordt gekeken bij de zoektocht naar IT-professionals. Vooral bij software- en fintech-organisaties komt een groot deel van de nieuwe werknemers uit het buitenland. "Werving in Oost-Europa, maar ook in landen als India en China, is voor recruiters soms de enige manier om IT-talent aan hun organisatie te kunnen binden", licht Melissa Rutjes, senior recruitment manager voor de divisie Business Support, toe.

Eind vorig jaar bleek uit onderzoek van het UWV dat ook webwinkels steeds vaker in het buitenland werven voor Nederlandse IT-vacatures. Uit een inventarisatie onder vijf grote webwinkels in Nederland (Coolblue, Bol.com, Wehkamp, fonQ en Picnic) blijken dat zij vooral een tekort hebben aan hoogopgeleide ICT'ers. Hier is volgens het UWV sprake van een krappe arbeidsmarkt, schrijft de instantie in zijn rapportage 'Kansen in webwinkels'.

"Zo zijn functies voor testers en IT-ontwikkelaars (zoals php-developers of .NET-developers) nauwelijks meer in te vullen met het beschikbare arbeidsaanbod", aldus een woordvoerder van het UWV. In pogingen om dit gebrek aan gekwalificeerd ICT-personeel op te vangen, zoeken de meeste webwinkels naar ICT'ers in het buitenland liet het UWV in december weten aan AG Connect.

'80.000 buitenlandse techneuten nodig'

Randstad-topman Jacques van den Broek riep vorige maand op om 80.000 hoogopgeleide werknemers naar Nederland te halen om vacatures te vervullen. Het gaat met name om technische functies, waaronder in de ICT. "Ik pleit voor een proactieve immigratiestrategie zodat we heel actief op zoek gaan naar die mensen", zei Van den Broek tegen de NOS.

"We hebben ze heel hard nodig, anders gaat het de economische groei in de weg zitten. We weten waar ze zitten. Ze komen van over de hele wereld, bijvoorbeeld uit India maar ook uit Zuid-Europa. Werkgevers willen het liefst mensen van dichtbij, maar dat wordt over één of twee jaar steeds moeilijker."

Een woordvoerder van het UWV kan zich vinden in de woorden van Van den Broek, maar merkt op dat er nog veel ICT'ers werkloos zijn in Nederland. "Het daalt wel, maar het werkloosheidscijfer is nog steeds hoger dan voor de crisis." Het UWV is om die reden verschillende omscholingsinitiatieven gestart, onder meer in samenwerking met Microsoft. Ook ABN AMRO riep onlangs in haar sectorrapport dat omscholing hoger op de agenda moet in de ICT.

Uit een rondgang van AG Connect blijkt eveneens dat meer en meer werkgevers de zoektocht naar schaars IT-talent steeds vaker uitbreiden over de landgrenzen. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die bewust alleen in Nederland zoeken, zeker als hun afzetmarkt lokaal is.

Nearshoring in Oost-Europa

Diverse Nederlandse bedrijven zoeken inmiddels over de grens naar IT-talent. Een van die bedrijven is Centric. Deze IT-leverancier heeft zo’n 3500 personeelsleden in Nederland en nog zo’n 800 buiten de landsgrenzen. Maarten Hillenaar, die sinds begin dit jaar de Public Solutions divisie van Centric leidt, vertelt desgevraagd dat het zo tot nu toe nog aardig lukt om vacatures in te vullen. "Wij hebben 7 jaar geleden in Roemenië een nearshore-locatie opgezet en trekken daar heel veel talent vandaan. Er werken daar zo’n 300 man voor ons, die hoofdzakelijk ontwikkelwerk voor ons doen. We werken nauw samen met de universiteit van Iasi. We zijn nu ook zoiets aan het opzetten in Litouwen."

Hillenaar vertelt dat Centric "zeker ook in Nederland" blijft werven. "Er zijn nog altijd veel werklozen in de ICT. We selecteren samen met het UWV regelmatig talent uit die pool, die we als trainee naar Roemenië sturen. Dat gaat om zowel jonge als oudere mensen. Als ze daar een jaar hebben gezeten en goed functioneren, kunnen we ze een vaste baan aanbieden, ook hier in Nederland. We kijken naar kwaliteit, leeftijd speelt hierin geen rol."

Onlangs heeft Centric samen met de Gemeente Gouda en het UWV een groep mensen intern opgeleid die afstand hadden tot de arbeidsmarkt. "Uiteindelijk zijn er 8 à 9 mensen via die route in dienst gekomen, ook oudere mensen. Dat traject willen we dit jaar vaker herhalen."

Medewerkers invliegen

Het Amsterdamse softwarebedrijf Levi9 telt ongeveer 900 medewerkers, waarvan maar zo'n 25 kantoor houden in Nederland. Klanten zijn onder meer TomTom, Wehkamp en Talpa. De rest van de werknemers zit in Oost-Europa, want Levi9 laat al het uitvoerende werk doen op kantoren in Servië, Oekraïne en Roemenië.

"De verleiding om in Nederland ook een uitvoerend team op te zetten is er bij vlagen wel", zei CEO Paul Schuyt onlangs in het FD. "Vooral de eerste weken van een project, als we de wensen van de klant onderzoeken en een plan maken, kan het handig zijn. Nu vliegen onze medewerkers daarvoor in. Maar het idee wordt ook altijd heel snel weer van tafel geveegd. Deze constructie werkt voor ons."

Over de grens zoeken naar personeel is niet alleen aantrekkelijk vanwege het ruim beschikbare IT-personeel. Ook de lagere loonkosten in het buitenland zijn een belangrijke reden. Een beginnend programmeur verdient bij Levi9 zo'n 600 euro per maand. In Oost-Europa een goed salaris, maar een schijntje van wat een IT'er in Nederland kan verdienen.

Dat significante salarisverschil merken ze op de kantoren van Levi9 in Oekraïne, Roemenië en Servië ook: regelmatig pakken medewerkers hun koffers voor een beter betaalde baan in het westen. Daar is de kwaliteit van leven aantrekkelijk, maar gaan ze er qua besteedbaar inkomen vaak op achteruit.

Toch wil Levi9 niet alsnog een kantoor openen in Nederland en mensen hier naartoe te halen om medewerkers te behouden. Ook de salarissen opkrikken vindt de directie geen optie, omdat dan het bedrijfsmodel onderuit wordt gehaald.

Goede culturele match

Hjalte Niehorster, senior product manager eCommerce bij Lightspeed - een internationaal bedrijf met 10 verschillende kantoren – zegt dat het bedrijf uit Amsterdam ook talent over de grens zoekt. "Het zou haaks op onze cultuur staan als we geen developers vanuit het buitenland willen aannemen. Sterker nog, onze internationale mix is iets waar we trots op zijn. Binnen Lightspeed is Engels de voertaal."

Volgens Niehorster is het het belangrijkste om "een juiste afweging te maken wie een perfecte fit kan zijn". Daarnaast speelt de factor tijd ook een rol. "Soms is het niet mogelijk om binnen de gestelde termijnen de juiste personen te vinden en dan gaan we ook in het buitenland werven. Als we in het buitenland zoeken wordt er ook goed gekeken of de persoon een culturele fit heeft met het bedrijf en past bij onze kernwaarden 'jong' en 'dynamisch'."

Hyarchis, ontwikkelaar van content- en online collaborationsoftware uit Amsterdam, werft ook in het buitenland. Dat doen ze volgens unit manager Celeste Gerding omdat de development-vijver in Nederland behoorlijk leeg is. "Programmeren zit vaak in het bloed van een developer en het is een lastig vak om laat in te stappen. Dat maakt dat mensen die zich laten omscholen tot developer zware concurrentie ondervinden van buitenlandse kandidaten." Het is daarbij wel belangrijk dat er een 'culturele fit' is.

Bewust alleen in Nederland

Toch zijn er altijd nog bedrijven die bewust niet op zoek gaan naar IT'ers uit het buitenland. Zoals QNH Consulting. Corporate recruiter Mylène Nijman benadrukt dat QNH het belangrijk vindt dat hun professionals de Nederlandse taal volledig beheersen. "Zowel om het Nederlandse karakter van QNH te bewaken, als om kennisdeling binnen de organisatie zo makkelijk mogelijk te maken en natuurlijk het directe contact met de klant."

Ook Onguard richt zich in principe niet op buitenlandse kandidaten. "We zijn gevestigd in Nederland en we willen het contact met onze klanten graag eenvoudig houden. Wel vinden we dat iedereen de kans moet krijgen om bij ons te kunnen werken. Wanneer iemand onlangs in Nederland is komen wonen en een werkvergunning heeft, bieden wij deze potentiële medewerker alle kansen", verduidelijkt HR-manager Antoinette Haverkamp.

Volgens Judith Veenstra, HR-manager bij Enable U, is de nood nog niet zo groot dat er over de grens geworven moet worden. "Vooralsnog niet. Onze voertaal is Nederlands en we werken veel voor Nederlandse gemeenten en zorginstellingen. We hebben wel een paar Engelstaligen in dienst, maar die spreken ook Nederlands."

Glazen plafond

Volgens Saskia Nijs (onderzoeker aan de VU en werkzaam bij Philips) moeten we er in Nederland bovendien ook nog eens voor waken dat Nederlandse IT’ers naar het buitenland vluchten. Zij schrijft in haar column voor het FD dat vrijwel iedere zichzelf respecterende organisatie zich ondertussen een ‘techbedrijf’ noemt en klaagt dat de juiste kennis niet te vinden is. "Maar als we de juiste mensen aan boord hebben, weigeren we ze te betalen naar waarde."

"In het huidige regeerakkoord wordt er moord en brand geschreeuwd dat we bedrijven en CEO’s verliezen aan het buitenland. Maar wat als onze technische expertise ook verhuist naar het buitenland, omdat ze daar veel meer gewaardeerd worden voor hun talent?"

Nederlandse IT'er vallen volgens haar tussen de wal en het schip. "Het schip is de passie, de wal de corporate ladder. Heb je een passie voor je vak? Dan mag je hier op een houtje bijten…. Zoek je extra waardering en wil je ook wel eens groeien in salaris of andere zekerheden? Dan is er maar een oplossing: wordt manager! En dat is nu juist iets wat veel IT'er niet willen." Nijs noemt dit het glazen plafond van de IT'er: wie niet omhoog wil in de piramide, ziet geen carrièreontwikkeling.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.