Innovatie & Strategie

Governance
online winkelen

Webwinkels willen 'DigiD' voor online aankopen

Overheid moet met digitaal identiteitsbewijs online winkelen veiliger maken.

© Pixabay CC0 Public Domain,  Tumisu
19 november 2019

Overheid moet met digitaal identiteitsbewijs online winkelen veiliger maken.

Er moet een betere methode komen waarmee klanten via internet veilig aankopen kunnen doen, vergelijkbaar met de DigiD bij de overheid. Dat vinden onder meer belangenorganisaties als Detailhandel Nederland en Thuiswinkel.org en de ANVR, de brancheorganisatie in de reiswereld. Ze vragen het kabinet om een publiek online identificatiemiddel.

Identificatie is een kerntaak van de rijksoverheid, vinden ze. "Bij overheidsinstanties gebeurt dat door middel van de DigiD, maar die is vooralsnog niet beschikbaar voor het bedrijfsleven en dat is een gemiste kans", aldus de organisaties in een brief aan minister Raymond Knops (Binnenlandse Zaken).

"Er ontstaat zo een fundamenteel en onwenselijk verschil tussen fysiek en digitaal handelen. Bovendien werkt de overheid identiteitsfraude in de hand en lopen Nederlandse ondernemers financiële kansen mis", aldus een woordvoerster van Thuiswinkel.org. De organisatie is verantwoordelijk voor 70 procent van alle online consumentenbestedingen in Nederland, waaronder reizen, kleding en elektronica.

Bestrijdingsmiddel tegen identiteitsfraude

"Als we veel geld investeren in DigiD moeten we ook kijken of het kan helpen identiteitsfraude in de digitale samenleving en economie aan te pakken" reageert VVD-Tweede Kamerlid Jan Middendorp. Hij heeft begrip voor het pleidooi van de brancheorganisaties. "Identiteitsfraude kan voor zowel consumenten als bedrijven een hoop ellende opleveren. Als het gebruik van DigiD kan bijdragen om dit terug te dringen dan moet de overheid kijken of dit mogelijk te maken is", aldus de liberaal die Overheid en Digitalisering in zijn portefeuille heeft.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
5
Reacties
René Bonte 20 november 2019 18:55

Consumer to Business is een use-case die al jaren in eHerkenning beschikbaar is. De webwinkel kan dan betrouwbare gevalideerde gegevens ontvangen zoals naam, leeftij en email adres (als gebruiker toestemming geeft).
Daarmee is eHerkenning een eID dat je zowel namens jezelf (consument) als namens een andere (onderneming) gebruikt kan worden, met als voordeel dat de webwinkel maar één interface hoeft te realiseren.

Jan van der Zanden 19 november 2019 16:56

@HARRY OLDINKHOF Bij leveren op factuur is identificatie tamelijk noodzakelijk. Als er vooruitbetaald wordt is anonimiteit idd. geen issue.

Privacy is zeker een issue. Tegelijk zou de fraude via Marktplaats wel drastisch kunnen verminderen als iedereen zich daar met DigiD zou moeten legitimeren.

Plaatsen waar nu nog met contact geld (dus anoniem) betaald wordt, zijn helaas steeds vaker ook broedplaatsen van criminaliteit en witwassen.

J H van der Knaap 19 november 2019 11:08

Inderdaad is identificatie een overheidstaak, maar voor winkelen hoef je je niet te legitimeren. Het is dan ook niet nodig dat de overheid hier iets voor gaat faciliteren.
Winkeliers en dienstverleners kunnen (on- en offline) gewoon gebruik maken van tools als IRMA.
Zie: https://privacybydesign.foundation/irma/
Je vraagt je klant naar geverifieerde gegevens en de klant heeft zelf controle over welke gegevens zij/hij met je wil delen.

Cristiaan Brans 19 november 2019 09:12

Bij Internet of People gaan we al deze uitdagingen aan met een innovatieve combinatie van veilige, cryptografische communicatie en blockchain-technologie. Met behulp van gedecentraliseerde identificatiegegevens (DID's) op een openbare blockchain geeft IOP iedereen volledige controle over hun digitale identiteit, terwijl het gedecentraliseerde vertrouwensysteem en peer-to-peer-communicatie de sleutels zijn tot particuliere, veilige en efficiënte verificatie van claims. Indien men hier mee wil, neem gerust contact op.

Harry Oldinkhof 19 november 2019 09:09

Waarom moet ik mij als klant in een winkel legitimeren?? Als ik een vliegticket online koop controleert de marechaussee mijn identiteit. Als ik een bankrekening open gebeurt verificatie via mijn huidige bank middels een overboeking.

"Er ontstaat zo een fundamenteel en onwenselijk verschil tussen fysiek en digitaal handelen". Ik kan bij de plaatselijke winkel geheel anoniem (als ik cash betaal) winkelen. Een webwinkel kan me identificeren op basis van mijn bankrekening of creditcard en Cookies, iets waar de winkel om de hoek alleen van kan dromen.

Webwinkels met Digid identificatie zal ik mijden als de P.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.