Overslaan en naar de inhoud gaan

We verknoeien wel 20% van onze tijd aan het oplossen van computerproblemen

"Mijn systeem is traag", "mijn systeem is bevroren", "het systeem crashte net", "het is moeilijk om dingen te vinden." Het zijn enkele van de frustraties die zijn geuit in een Deens onderzoek naar computergebruik. Het oplossen van dergelijke problemen kost werknemers gemiddeld 11 tot 20% van hun tijd. Er is veel productiviteitswinst te behalen door gebruikers meer te betrekken bij het ontwerpen van systemen, concluderen de onderzoekers.
frustratie
© Shutterstock
Shutterstock

Kasper Hornbæk, als hoogleraar aan de universiteit van Kopenhagen betrokken bij het onderzoek, noemt het ongelofelijk dat er zo veel tijd verloren gaat. "Het gaat om frustraties tijdens het uitvoeren van reguliere, dagelijkse taken, niet iets heel geavanceerds. Dat betekent dat problemen die niet goed geïdentificeerd worden en opgelost, waarschijnlijk een heel groot aantal mensen dwars zitten." Aan het Deense onderzoek deden 234 mensen mee, variërend van studenten en accountants, tot consultants en ook IT-professionals. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift ACM Transactions on Computer-Human Interactions.

De situatie is wel beter dan zo'n 15 jaar geleden, maar nog altijd komen deze problemen te veel voor, constateren de Deense onderzoekers. De deelnemers rapporteerden in 84% van de gevallen dat de gesignaleerde problemen zich al eerder hadden voorgedaan. Hornbæk: "De twee belangrijkste categorieën van problemen zijn onvoldoende prestaties en een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid."

Beter afschermen

Volgens Hornbæk zit een deel van de oplossing in het afschermen van gebruikers van meldingen dat het systeem bezig is een probleem op te lossen. "Er is geen reden waarom we moeten kijken naar een onbegrijpelijke box met commands of een bevroren computer. De computer kan makkelijk de problemen oplossen door een back-up versie van het systeem te bieden waarin we ongestoord doorgaan met onze taken."

Volgens de hoogleraar kunnen IT-ontwikkelaars meer gebruikers betrekken bij het ontwerpen van systemen om ze eenvoudiger en begrijpelijker in gebruik te maken.  "We zijn omringd door IT-systemen waar we op vloeken. Het is een heel gezonde aanname te denken dat het waarschijnlijk niet de gebruikers zijn die het probleem vormen, maar degenen die het systeem maken", zegt Hornbæk.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in