‘We hebben de crisis gebruikt om onszelf te verbeteren’

23 juli 2010

Van de Weteringh werd begin dit jaar aangesteld als directeur van de Nederlandse opleidingenpoot van Capgemini, waar hij al 21 jaar werkt. “Ik ben hier zo’n beetje groot geworden.” Hiervoor leidde hij drie jaar lang de HRM-afdeling van Capgemini Nederland. In die functie leerde hij de problemen waarmee de IT-arbeidsmarkt kampt goed kennen. “Er is een permanent tekort aan hoogopgeleide professionals, zelfs nu nog. Tegelijkertijd kampt de sector met een groot arbeidsmarkt-imagoprobleem.”

Hij denkt dat IT-opleiders een belangrijke rol kunnen spelen in het binnenhalen en behouden van personeel. “Investeringen in medewerkers zijn als gevolg van de crisis op grote schaal stopgezet. Dat is gevaarlijk; het structurele tekort aan medewerkers wordt de komende tijd alleen nog maar nijpender. Medewerkers binnenhalen en behouden doe je niet door met laptops en mooie auto’s te zwaaien – dat circus barst straks weer los, let maar op – maar door duurzaam in je medewerkers te investeren.” Hij stelt dat werken en leren in één adem genoemd moet worden. “Opleiden wordt veel meer dan een obligaat onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Een traininkje organiseren en daarmee af is niet meer genoeg.” Dat betekent dat opleiders ook niet meer kunnen volstaan met alleen opleidingen aanbieden. “Het zou stom zijn als opleiders straks gewoon hun oude reflexen weer oppakken. Als je wilt overleven, moet je een partner in competentieontwikkeling worden.”

Het afgelopen jaar gingen diverse IT-opleiders failliet en fuseerden een aantal partijen als gevolg van de economische crisis. Van de Weteringh verwacht dat ook 2010 nog moeizaam zal zijn. “We kruipen heel langzaam uit het dal. We hebben nog een lange weg te gaan. Maar in plaats van ongeduldig afwachten, kun je je beter zo goed mogelijk voorbereiden op wat komen gaat: de oplopende krapte op de arbeidsmarkt, de vergrijzing, de opkomst van generatie Y, de verschuivingen binnen het IT-landschap als gevolg van ontwikkelingen als offshoring, virtualisatie, cloud computing en business intelligence. Noem maar op! Dit is hét moment voor IT-opleiders om zich voor te bereiden op de komende, enerverende, tijd.”

Oorspronkelijk richtte Academy zich op het opleiden van de interne medewerkers van Capgemini, inmiddels beslaat dat nog maar 20 procent van de business. Het aandeel externe klanten breidt zich steeds meer uit. Bang dat de concurrentiepositie van Capgemini hierdoor verslechtert, is hij niet.

“Wij zijn een zelfstandige bv en ik verkoop met groot plezier trainingen aan concurrenten. Je moet uitgaan van je eigen kracht en niet met angstige ogen kijken naar anderen. Bovendien is de hele branche erbij gebaat als de IT-professional in het algemeen naar een hoger niveau wordt getild.”

De opleider focust als gevolg van de veranderende IT-arbeidsmarkt door de eerdergenoemde ontwikkelingen, nog maar op zeven aandachtsgebieden: architectuur, projectmanagement, businessprocesmanagement, requirements, SAP, servicemanagement en testen. Van de Weteringh: “In die gebieden zitten de IT-functies die nog wel in Nederland blijven en de nieuwe functies die zullen ontstaan, met name aan de regie- en businesskant.”

In totaal werken er zo’n honderd eigen trainers en een flink aantal externe docenten bij Capgemini Academy. Het biedt zowel standaardtrainingen als maatwerk of een combinatie ervan. De zogenaamde open-roostertrainingen, waarvoor iedereen zich kan inschrijven, hebben het door de crisis zwaar te verduren. “Ik schat dat het qua volume nog maar een kwart is van wat het in 2007 was. Gelukkig maken we dit deels goed met onze maatwerk- en individuele trainingen, maar lang niet alles.” Volgens de Academy-directeur verloopt het inkoopproces van trainingen nog steeds trager dan voor de crisis. “Dat is niet per definitie slecht, want het zorgt er wel voor dat je samen met de klant aan tafel gaat zitten en beter luistert naar wat hij precies nodig heeft.”

Capgemini Academy biedt sinds kort de ‘Flexibele Leerroute’ aan, een traject dat opleidt tot een rol waarbij werken en leren zijn geïntegreerd. “Het is een efficiënte manier om een heel curriculum te doorlopen. Het is individueel, competentiegericht onderwijs met een doorlooptijd van minimaal een jaar. We gaan uit van het tempo en de voorkeursleerstijl van de deelnemer, en de opdrachten zijn afgestemd op de dagelijkse werkzaamheden.”

Tijdens de leerroute bouwt iedere deelnemer een portfolio op, onder leiding van een persoonlijke begeleider, die de voortgang van het leerproces bewaakt en experts inschakelt. “Je bent niet langer alleen trainer, maar ook coach die zich tevens met de werkzaamheden op de werkvloer bemoeit.” Als het traject succesvol is afgerond, behalen deelnemers een Open Group-certificaat. Volgens Van de Weteringh spreekt deze manier van lesgeven aan. “De nieuwe generatie valt in slaap bij klassikaal onderwijs. Deze generatie leert de hele dag door en gebruikt daarvoor diverse leermiddelen en methoden.”

Mocht de economische crisis zich verder verdiepen, dan heeft dat zeker gevolgen voor de opleidingenbranche. “Laten we hopen dat het hierbij blijft. Gelukkig weet ik dat mijn eigen werkgever altijd zal blijven investeren in opleidingen en ontwikkeling, in welke situatie dan ook. En dat betaalt zich terug: Capgemini scoort niet voor niets zo hoog in imago- en aantrekkelijkheidranglijsten.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!