Innovatie & Strategie

Branche
disruptie

Wat er gebeurt na digitale disruptie

Na disruptie volgt cohesie met netwerkgebaseerde 'megadiensten'

© Pixabay CC0
27 februari 2017

Na disruptie volgt cohesie met netwerkgebaseerde 'megadiensten'

Bedrijven en consumenten houden zorgen over de beveiliging van digitale dienstverlening, maar zien ook veel voordelen, blijkt uit onderzoek dat vandaag op het World Mobile Congress wordt gepresenteerd.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Juniper Networks onder consumenten en bedrijven in 16 landen. Na een periode waarin veel traditionele bedrijfsmodellen op zijn kop gaan onder invloed van de inzet van nieuwe technologie, voorziet het bedrijf een tijdperk van digitale cohesie. Dit tijdvak zal zich kenmerken door voorspellende, geautomatiseerde en netwerkgebaseerde ‘megaservices’ die in staat zijn om zich aan het gedrag van de eindgebruiker aan te passen. Dit zal bijdragen aan een verbeterde besluitvorming en het leven van consumenten en zakelijke professionals verrijken.

De ontwikkeling zorgt voor meer mogelijkheden voor innovatie in zakelijke dienstverlening, verwacht 90 procent van de ondervraagde bedrijven. 51 procent denkt dat de nieuwe situatie hen mogelijkheden biedt de klantervaring te verbeteren. Een belangrijk gevaar voor de ontwikkeling is het vertrouwen in digitale dienstverlening. Beveiliging en compliance vormen volgens 66 procent van de zakelijke respondenten de grootste risicofactor.

Beveiliging is cruciaal

Ook onder consumenten is de aandacht voor veiligheid groot. 53 procent van de ondervraagde consumenten zegt dat beveiliging de belangrijkste koopoverweging is bij de aanschaf van slimme apparatuur. Vertrouwen is voor 77 procent belangrijk om gebruik te maken van diensten op basis van geïntegreerde en verbonden apparatuur. Merkreputatie speelt daarbij voor 76 procent van de ondervraagden een cruciale rol.

Van de ondervraagde consumenten verwacht 60 procent dat binnen 5 jaar hun omgeving ‘slimmer’ zal worden als gevolg van een intensievere automatisering en een hechtere integratie van diensten en apps. In Nederland ligt dat percentage overigens op 58 procent.

Slimme diensten helpen bij besluitvorming

Ook 58 procent noemt tijdsbesparingen als een belangrijk voordeel van slimmere diensten. In Nederland geldt dat voor 44 procent van de respondenten. 43 procent meent dat deze diensten nuttiger informatie zullen opleveren en daarmee hun besluitvorming zullen verbeteren. 27 procent verwacht dat deze diensten zullen bijdragen aan lagere woonlasten. In Nederland ligt dit percentage aanzienlijk hoger op 35 procent.

61 procent van alle consumenten dat megaservices zullen bijdragen aan een efficiënter energieverbruik. 51 procent verwacht dat deze diensten zullen resulteren in snellere en effectievere noodhulpdiensten.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.