Loopbaan

Carriere
werven

Wat drijft IT’ers?

Grote verschillen in behoeftes tussen junior, medior en senior IT’ers.

16 augustus 2018

Grote verschillen in behoeftes tussen junior, medior en senior IT’ers.

Werkgevers zitten met de handen in het haar hoe ze IT’ers aan zichzelf kunnen verbinden. Het lijkt wel of iedereen IT-professionals zoekt en bovendien lijken IT’ers nog altijd behoorlijk honkvast.

Er wordt door organisaties jaloers gekeken naar hippe bedrijven in Silicon Valley, zoals Google, die de IT’ers nog altijd voor het uitkiezen hebben. Maar dat betekent volgens arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group niet dat werkgevers net zo hip moeten zijn als ze IT’ers willen werven. Een onbeperkt aantal vakantiedagen aanbieden zoals LinkedIn hoeft ook niet per se en die fitness- en gameruimte en niet te vergeten een bar en restaurant met een sterrenkok die lunch- en avondeten maakt is ook geen must. “Het is ook weer niet zo dat u dit niet moet doen; het zal zeker helpen als u een specifieke niche van met name jonge softwaredevelopers wilt aantrekken en daarvoor moet concurreren met een hoop andere bedrijven in Amsterdam. Echter, de arbeidsmarkt voor IT’ers is veel groter dan dat…”,  reageert Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

Het Rotterdamse bureau deed onderzoek naar wat IT’ers zoeken in een werkgever en wat hen drijft. En wat blijkt? De belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen zijn simpelweg het aangeboden salaris en de mogelijkheid om thuis te werken. Dit geldt zowel voor starters als ervaren rotten. “Dit zijn randvoorwaarden waar werkgevers aan moeten voldoen en die hen inzicht geven in de redenen waarom de doelgroep niet voor hen kiest, als zij daar niet aan voldoen of daar niet duidelijk over communiceren”, aldus Waasdorp.

Marktconform belonen een must

Voor werkgevers die niet marktconform betalen en/of thuiswerken niet goed faciliteren of toestaan, is de schaarste op de markt niet de belangrijkste oorzaak dat zij IT’ers niet aantrekken, concluderen de onderzoekers van Intelligence Group. “Organisatie die niet marktconform handelen kunnen het schudden.” Uit de onlangs verschenen Salary Survey, het jaarlijkse beloningsonderzoek van AG Connect en Berenschot, blijkt dat 37% van de ondervraagde IT’ers die in loondienst werken bij een IT-bedrijf vindt dat hij of zij minder dan marktconform verdient. Bij IT’ers in loondienst bij een niet-IT-bedrijf is dat 35%. “Dat wil overigens niet zeggend dat dat ook echt het geval is, het gaat om hun perceptie”, verduidelijkt Hans van der Spek van Berenschot.

Intelligence Group noemt het opvallend dat ‘thuiswerken’ en ‘het faciliteren van een goede thuiswerkplek’ nauwelijks terugkomt in vacatureteksten, op recruitmentsites of wanneer kandidaten benaderd worden. Dit terwijl de meeste werkgevers dit wel aanbieden. “Als organisaties het aanbieden, dient het wel benoemd te worden en voor sommige doelgroepen zelfs benadrukt”, reageert Waasdorp.

Uit de Salary Survey van AG Connect en Berenschot blijkt dat de belangrijkste redenen voor IT’ers om te willen vertrekken bij hun huidige werkgever ontwikkelingsmogelijkheden, onvrede over het salaris en sfeer zijn.

Verder hebben we IT’ers gevraagd wat de belangrijkste factoren zijn voor het bepalen van de tevredenheid over hun werk. Dat zijn sfeer en collegialiteit, uitdagende projecten en salaris. Ook Intelligence Group vroeg IT’ers wat IT-professionals drijft en constateerde dat er interessante verschillen zijn tussen de behoeftes van junior, medior en senior IT’ers.

Wat drijft de junior IT’er?
• Inhoud en uitdaging van het werk
• Carrière- en doorgroeimogelijkheden
• Opleidingsbudget

Wat drijft de medior IT’er?
• Werksfeer
• Reiskostenvergoeding en/of meedenken in het reizen
• 13de maand en financiële extra’s

Wat drijft de senior IT’er?
• Salaris
• Zekerheid in de vorm van een vast contract en pensioenregeling
• Zelfstandigheid in de functie

Werkgevers zouden deze elementen letterlijk op moeten nemen in vacatureteksten, adviseert Intelligence Group. Daarnaast moeten ze proberen beter in te spelen op de beleefwereld van de doelgroep. “De medior IT’er kan bijvoorbeeld goed geholpen worden door hem tegemoet te komen in het reizen. Dit kan variëren van goed bereikbaar zijn, het aanbieden van verschillende werkdependances in Nederland, eerste klas reizen met de trein, een vaste parkeerplaats, taxi-service tot en met één tot twee dagen rijden met chauffeur naar kantoor. Een werknemer 4 tot 6 uur uit de file halen of tegemoetkomen in zijn reistijd is winst voor zowel de werkgever als werknemer”, licht Waasdorp toe.

De IT Labour Market Monitor 2018 voor Nederland is hier te downloaden.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.