Loopbaan

Carriere
vrouwendag

Wat doet de techsector op internationale vrouwendag?

‘Bevorderen van vrouwen in IT is kritieke zakelijke kwestie’

© CC0 Pixabay,  Geralt
8 maart 2019

‘Bevorderen van vrouwen in IT is kritieke zakelijke kwestie’

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. En ook in de techwereld staan bedrijven hier uitgebreid bij stil. En dat is nodig – zeker in Nederland, waar het aandeel vrouwen nog altijd ver achterblijft bij het Europese gemiddelde.

Nog geen 10 procent van de mensen die in ons land in de ICT werken is vrouw en ook bij de meeste ICT-opleidingen vrouwen staan er opvallende weinig vrouwelijke studenten ingeschreven. Lotte de Bruijn, directeur van branchevereniging Nederland ICT, uitte onlangs in een interview met Techgirl haar zorgen hierover en zij zich te schamen voor het bedroevend lage aantal vrouwen in de ICT.

De Bruijn nodigt meisjes en vrouwen uit vooral aan de slag te gaan in de ICT. “Het is mijn doel om de digitale sector én Nederland vooruit te helpen. En dat doe ik door overal te vertellen dat technologie voor iedereen is en door de wereld van politiek en bestuur wat meer digitaal en divers te maken.” Maar ook verschillende organisaties staan vandaag op 8 maart – internationale vrouwendag – uitgebreid stil bij het belang van meer vrouwen voor de techsector.

Volledige loongelijkheid bij PayPal

Zo heeft PayPal diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel staan. Wereldwijd is 43% van de werknemers vrouw en in het managementteam is het aandeel vrouwen 37%. Het aandeel vrouwen binnen het bedrijf steeg het afgelopen jaar met 11 procent. Bovendien werden van de 1 op de 5 medewerkers die het afgelopen jaar promotie maakten vrouwen iets sneller gepromoveerd (19%) dan mannen (17%). Tot slot is er volgens PayPal voor het derde jaar op rij wereldwijd volledige loongelijkheid bereikt voor vrouwen en mannen.

Jan-Willem Roest, general manager van PayPal Benelux en Ierland, vertelt dat zijn CEO Dan Schulman een paar jaar geleden als een van de eerste leiders van een grote corporate de stap heeft gezet door de focus van bedrijf naar haar mensen te verschuiven. “De cultuur dat de mensen het belangrijkste zijn, is typisch voor PayPal en wordt ook lokaal doorvertaald. En ik zie dat terug in de medewerkers, ze zijn heel open en krijgen veel vrijheid, en daardoor zijn ze extreem betrokken bij de organisatie.”

Hij vertelt dat PayPal ervoor zorgt dat collega’s die tijd nodig hebben voor zichzelf of thuis bij de kinderen, dat ook krijgen. “En indien nodig dringen we daar zelfs gewoon op aan – en dat geldt natuurlijk voor zowel vrouwen als mannen. Er wordt op elkaar gelet, of dat nu lokaal is of met internationale collega’s. Daarnaast propberen we in de werving evenveel vrouwelijke als mannelijke kandidaten aan te trekken en te selecteren en werken we eraan om vooroordelen in sollicitatieprocedures te minimaliseren. Openheid naar diversiteit en inclusiviteit zit in ons DNA, ook in Nederland. Daar ben ik trots op.”

Weinig vrouwelijke sprekers

Het internationale platform voor evenementen Eventbrite heeft vandaag wereldwijd een programma rondom Internationale Vrouwendag opgezet, ook in Nederland op het kantoor aan de Silodam in Amsterdam, waar een lunchsessie met The Next Women op het programma staat. De CEO van Eventbrite, Julia Hartz een van de weinige vrouwelijke CEO’s in Silicon Valley, gelooft dat diversiteit zorgt voor een beter resultaat. Daar hoort diversiteit in sexe ook bij. Het directieteam bestaat voor meer dan de helft uit vrouwen en ook de rest van het bedrijf scoort goed op gender diversity. In een interview met Forbes vertelt Hartz her uitgebreid over.

Anouk ter Haar, marketing manager bij Eventbrite, vertelt dat het bedrijf marktonderzoeksbureau Respons heeft verzocht de grootste conferenties binnen tech, business en marcom van de afgelopen 6 maanden en de komende 6 maanden in kaart te brengen. “Daarna hebben we van 32 evenementen het programma geanalyseerd en ruim 1200 sprekersprofielen bekeken. Daarvan is grofweg 73% man en 27% vrouw. We kunne dus concluderen dat vrouwen op veel van deze line-ups ondervertegenwoordigd zijn.”

Soft skills steeds belangrijker

Volgens Minke Huizenga, Systems Engineer Internet of Things bij Cisco, wordt het steeds belangrijker dat jonge mensen de brug tussen techniek en de business worden. “Uiteraard blijft technische inhoudelijke kennis belangrijk, maar de nadruk komt meer te liggen op soft skills. Die zijn nodig om diepgaande technische kennis ‘te vertalen’ en helder te presenteren.” Van soft skills wordt vaak gezegd dat vrouwen hierin meer uitblinken dan mannen, zeker in de IT, maar volgens Huizenga moet er vooral gekeken worden naar persoonlijkheid.

Nederlanders pionieren in Afrika

Kirsten Schmidt werkt voor Tunga, een Nederlands bedrijf met een netwerk van meer dan 250 Afrikaanse softwareontwikkelaars in Uganda, Nigeria en Egypte. Tunga heeft sinds kort een opleiding tot programmeur die exclusief voor vrouwen is om het aandeel vrouwelijke programmeurs in haar talentenpool te vergroten. “In Afrika zijn vrouwen in de IT sterk ondervertegenwoordigd. Terwijl ongeveer 20% van de software-ingenieurs in Silicon Valley vrouw is, is dit percentage in Afrikaanse landen slechts 2%.”

Om dit aan te pakken is oprichter Ernesto Spruyt gestart met een ‘women-in-tech’-opleiding in Kampala. “Met ons programma willen we bijdragen aan betere kansen voor vrouwen in de landen waar we actief zijn. De IT-branche gaat veranderen, let maar op!” Aan de training, die 4 maanden duurt, nemen momenteel 15 Ugandese vrouwen deel. Daarna volgt een stage van 2 tot 3 maanden. De vrouwen worden begeleid door de Ugandese jongerenorganisatie Kampabits. Na het afronden van de opleiding krijgen de vrouwen een baan aangeboden bij Tunga, maar ze zijn vrij om elders aan de slag te gaan. Tunga zoekt nog Nederlandse bedrijven die studenten een stageplaats willen bieden, in de vorm van een IT-project dat ze op afstand vanuit Oeganda kunnen uitvoeren.

Top 5 voorbeeldgedrag

Eind vorig jaar onderzocht talentontwikkeling- en transitiebedrijf Lee Hecht Harrison wat wel en niet werkt om bedrijven te helpen om inclusieve werkplekken te creëren die vrouwen nodig hebben om vooruitgang te boeken. “Uit onze studie blijkt dat het dagelijks gedrag van managers en leiders, die je moet zien als de ambassadeurs van vrouwelijk talent, de grootste impact op het vermogen van een organisatie om vrouwen in hun leiderschapspijplijnen te krijgen en te houden”, licht marketing- en communicatiemanager Eva Adamowicz toe.

Uit het onderzoek blijkt dat 58% van de bedrijven gelooft dat het bevorderen van vrouwen een kritieke zakelijke kwestie is. Ruim driekwart van de organisaties is niet tevreden met het vermogen om de genderdiversiteit te cultiveren en vrouwen in leiderschap te verhogen. Lee Hecht Harrison heeft 5 tips opgesteld over het gedrag dat managers het best kunnen laten zien om vrouwelijk talent te bevorderen:

  • Zorg voor coaching en feedback die het zakelijk inzicht vergroten
  • Ondersteun het flexibel invullen van werklocatie en -schema
  • Zorg voor een gelijke toegang tot zinvolle stretchprojecten die zijn gekoppeld aan strategische bedrijfsdoelstellingen
  • Help vrouwen meer zichtbaar te worden en zich te profileren richting senior leiders en beleidsmakers
  • Werven en promoten vanuit een diverse pool van kandidaten

Google Arts & Culture maakte deze video over Ada Lovelace:

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
2
Reacties
Lowlander 09 maart 2019 11:48

@Varengan
Helemaal niets aan toe te voegen !
@Ester
Het verdienmodel "vrouwen/gelijke rechten" is volledig uitgewerkt. De meeste vrouwen die ik ken/spreek hebben zich al lang hiervan afgekeerd. Na al die jaren drammen, heeft het nauwelijks iets opgeleverd, het wekt tegenwoordig alleen nog maar irritatie op....

Varengan 09 maart 2019 09:12

Inmiddels ben ik wel helemaal klaar met dat ‘gepromoot’ van girls day, vrouwendag etc. Als je in een land woont waar vrouwen geen rechten hebben dan ja, prima. Maar in Nederland hoeft deze onzin niet! Ik ben ICTer en ik ben een vrouw. Ik ben er alléén gekomen en zonder dat het allemaal moeilijk was zoals men steeds graag wil suggereren. Ik verdien zelfs iets meer dan een mannelijke collega van mij dus ook dat is geen ding. Wat ik wèl merk, is dat mijn zoon al die ‘extra’ kansen niet krijgt zoals al die meisjes. Hij heeft geen Tech day for boys oid en hij is vast niet welkom op die voor meisjes. Hij moet netjes de juiste weg bewandelen en wordt alleen maar gestimuleerd door mij, en ik voed hem alleen op. Het is dat ik alles voor hem in huis heb om ook privé met o.a. programmeren bezig te zijn. Er zijn wel code clubjes voor kinderen/jongeren in de stad verderop en daar komen bijna geen meisjes op een enkeling na. Waarom niet? Niet speciaal genoeg? Keuzes mensen! En als je die blijkbaar alleen kunt maken door de (over)stimulans van dit soort ‘speciale’ vrouwendagen in een land waar alles mogelijk is, moet je je misschien afvragen of het dan wel echt iets voor jouw is. Vrouwen worden op die manier juist als ‘special snowflakes’ weggezet.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.