Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom grenzen op internet belangrijk zijn

Het internet is ontwikkeld zonder grenzen. Wie echter prijs stelt op privacy en de vrijheid van meningsuiting, doet er verstandig aan eens na te gaan hoe zijn data over het internet reizen. Dat leidt tot verrassende resultaten.
US border
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

"Dataverkeer dat de grenzen van een land passeert, komt op dat moment onder de wet- en regelgeving van dat land, waarschuwt Anne Edmundson. Zij promoveerde dit voorjaar aan Princeton University op onderzoek naar de mogelijkheden meer zelf controle te krijgen over hoe je eigen dataverkeer over internet loopt. "Steeds meer natiestaten ontwikkelen hun eigen ideeën over grenzen op internet."

Dat dataverkeer merkwaardige routes kan kiezen was wel bekend. Toch werd niet eerder in zo'n detail gekeken hoe verkeer loopt. Edmundson en haar team bekeek het verkeer naar de 100 populairste sites in verschillende landen, zoals Brazilië, India, Kenia en Nederland. Het blijkt dat nagenoeg al het verkeer in de wereld via de Verenigde Staten en een aantal landen in Europa loopt, vooral Engeland en Nederland. Zelfs routes die beginnen en eindigen in hetzelfde land, maken vaak een lus door de Verenigde Staten. Dit wordt wel aangeduid als tromboning.

Region Aware Networking

Edmundson heeft met haar team een systeem ontwikkeld dat internetgebruikers meer controle geeft over de routes die het dataverkeer neemt, om zo toezicht en censuur te ontwijken. Daartoe zetten zij een netwerk van relaycomputers op in 10 landen, genaamd Region Aware Networking (RAN).

RAN heeft effect

In de meest gevallen leidde het gebruik van RAN tot een significant verhoogd percentage routes naar de top 100 websites dat een bepaald land vermeed. Zo kon bijvoorbeeld verkeer vanuit Kenya in 97 procent routes via Engeland vermijden, tegen 50 procent zonder de inzet van RAN.

Maar het vermijden van de Verenigde Staten was minder succesvol. Het beste lukte dat met verkeer vanuit India, maar zelfs dan lukte het maar bij 65 procent van de routes. Edmundson heeft daar een aantal verklaringen voor, maar één daarvan is dat nu eenmaal een groot deel van de populaire websites Amerikaans zijn. Ze verwacht wel dat door het aantal relay-nodes te plaatsen in het RAN, de succesratio te verhogen is.

Van het internetverkeer van Brazilië bijvoorbeeld gaat 84 procent via de Verenigde Staten. Bij het verkeer dat in principe binnen Brazilië kan worden afgehandeld was in 13 procent van de gevallen sprake van tromboning, waarbij 80 procent via de Verenigde Staten verliep.

Afhankelijkheid van VS verminderen

De aanscherping van het toezicht dat de Verenigde Staten sinds 2013 toepassen, was voor een aantal landen aanleiding om zich minder afhankelijk te willen maken van de Verenigde Staten. Brazilië, bijvoorbeeld, heeft sindsdien een aantal stappen gezet om dat doel te bereiken. Er is gestart met de aanleg van een nieuwe directe zeekabel naar Portugal. Bovendien wordt gewerkt aan een betere koppeling tussen netwerken binnen de eigen grenzen. Edmundson wilde met haar onderzoek bekijken of die activiteiten effect hebben. Dat bleek nogal tegen te vallen. Een aantal van de populaire sites heeft hun servers staan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Engeland.

Verder maken veel van de populaire sites gebruik van zogeheten content delivery networks (CDN's), die er met hun infrastructuur voor zorgen dat webpagina's sneller laden. Deze CDN's hebben hun datacentra in een beperkt aantal landen staan, vaak dicht bij de grote internetknooppunten. Ook volgt het verkeer de grote zeekabels en passeert dan dus de landen waar de aanlandingspunten liggen.

Lees ook: "Veiliger routering internet zinloos"

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in