Management

Software-ontwikkeling
Andrew McAfee

Waarom elk bedrijf een 'geek'-bedrijf zou moeten zijn

Waar missen 'quasi'-techbedrijven de boot?

Andrew McAfee © Shutterstock Tanya Lara
9 november 2022

Waar missen 'quasi'-techbedrijven de boot?

Bedrijven buitelen over elkaar heen om zichzelf tegenwoordig een 'technologiebedrijf' of 'IT-bedrijf' te noemen, zelfs pizzabedrijf Domino's. De reden is dat ze tegenwoordig allemaal heel veel investeren in IT. Toch blijkt uit de ontwikkeling van de marktwaarde van slechts een paar redelijk jonge techbedrijven dat ze echt het verschil kunnen maken. Waar zit dat in?

Kijk naar de martktwaarde van alle grote bedrijven en de ontwikkeling daarin de afgelopen twintig jaar en er is één ding zonneklaar. Een handvol relatief jonge techbedrijven heeft een ongekende groei doorgemaakt. Het zijn de bekende namen: Amazon, Apple, Alphabet, Microsoft en Meta. Het zijn de 'geek companies' volgens Andrew McAfee, auteur en hoofdonderzoeker digitale technologie aan MIT, die een keynote verzorgde op Gartner IT Symposium/Xpo.

Ook Tesla hoort bij die groep bedrijven. Wat doen zij anders dan de rest, was de vraag die McAfee graag wilde onderzoeken. Het geheim zit in de bijna manische bewijsdrang om beslissingen goed te onderbouwen, is zijn conclusie.

'Ik werd er gek van'

Een anekdote die hij aanhaalt, is het afscheid van de getalenteerd userinterfacespecialist Doug Bowman na drie jaar bij Google gewerkt te hebben. Hij zei: "Ze willen daar echt alles testen. Ze wilden onderbouwing voor mijn keuze van de kleur blauw uit de kleinste verschillen in schakeringen en bewijs dat de rand van een pagina beter 3, 4 of 5 pixels breed kan zijn. Ik werd er gek van."

McAfee schetst hoe het bij andere bedrijven die zich techbedrijven noemen, vaak misgaat. Bij belangrijke beslissingen speelt, wat hij noemt, de HiPPO een belangrijke rol, ofwel de Highest Paid Person's Opinion. Hippo is ook het Engelse woord voor nijlpaard. "Geek companies proberen dus uit alle macht die HiPPO' tot een uitgestorven diersoort te maken."

Volhouden dat het goed gaat

Een ander probleem dat McAfee signaleert bij traditionele technologiebedrijven, zijn de vergaderingen waar de voortgang van de projecten wordt besproken. Hij noemt ze de 'Liars club'. Vaak gaat het om een beperkt aantal projecten met grote wederzijdse afhankelijkheid. Iedere verantwoordelijke probeert zo lang mogelijk vol te houden dat het project op schema ligt, ook al is er vertraging. Maar wie dat het eerst toegeeft, is de Sjaak, terwijl de rest denkt: "Yes, nu hebben wij ook meer tijd."

Het is mogelijk om de vertraging lang onbesproken te laten omdat de voortgang in software-ontwikkeling, zeker bij meer traditionele ontwikkelmethoden, makkelijk gunstiger is voor te stellen dan in werkelijkheid het geval is. "Daarom houden 'geek companies' zo vast aan methoden als agile ontwikkeling. Na twee weken moet er opgeleverd worden en er wordt dan getest door de groep die de software moet gaan gebruiken of het resultaat werkt."

CEO ontslagen

McAfee noemt het voorbeeld van de ontwikkeling van de eerste elektrische auto door Volkswagen, de ID3. In september 2019 werd het eerste model getoond op de autoshow in Frankfurt en, met enige vertraging doordat er softwareproblemen werden ontdekt, ontvingen de eerste klanten in september 2020 hun bestelde exemplaar. Maar de softwareproblemen hielden aan. En - ernstiger - de software kon niet Over-The-Air (OTA) worden aangepast. Dat probleem werd pas opgelost met een terugroepactie in 2022, waarbij de software van alle geleverde exemplaren met een kabel moest worden voorzien van OTA-updatemogelijkheden.

De softwareproblemen kostten CEO Herbert Driess zijn baan. Bij zijn afscheid zei hij, zo haalde McAfee aan: "Wat ons is overkomen, gaat iedereen overkomen."

Weinig ruimte voor opinies

De problemen zijn volgens McAfee het gevolg van het '90% syndrome' - oftewel: veel problemen worden gemaskeerd, alles gaat volgens plan tot ongeveer 90% van de tijd tot de deadline verstrijkt, en het Liars club-fenomeen is daar voor een belangrijk deel debet aan. De enige manier om daar onderuit te komen - en dat doen dus de 'geek'-bedrijven - is op een manische manier verantwoording met feiten eisen met heel weinig ruimte voor persoonlijke opinies en inschattingen.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.