Beheer

Governance
Waarom een intelligente servicemanager ook een innovatieve is

Waarom een intelligente servicemanager ook een innovatieve is

Een intelligente serviceorganisatie is bittere noodzaak.

© Shutterstock
19 februari 2018

De wereld is aan het verkleinen. De ontwikkelingen in de informatietechnologie brengen mensen dichter bij elkaar. Het gevolg is wat ook wel een ‘global village’ genoemd wordt. Mensen integreren technologie meer en meer in alle aspecten van hun dagelijks leven. En die gebruikers van technologie weten wat ze willen; ze kunnen kiezen uit een ruim, wereldwijd aanbod. De snel wisselende eisen van bewoners in dit dorp vereisen dat IT-diensten wendbaar zijn. Het betreft dan veelal diensten die niet exclusief de verantwoordelijkheid van de IT-organisatie zijn maar van de ‘business’.

Dit is de digitale transformatie: een omschakeling die in de bancaire wereld en de wereld van de detailhandel al jaren aan de gang is, maar ook steeds zichtbaarder wordt in andere sectoren, zoals de overheid.

Bredere opvatting

In deze wereld is ook behoefte aan een bredere opvatting van wat servicemanagement is dan wat traditionele ITSM-best practices beschrijven. Een opvatting waarin naast IT ook andere voor de bedrijfsvoering belangrijke componenten worden gedefinieerd, geproduceerd, geleverd en verbeterd. Recentelijk is het boek ‘VeriSM, a Service Management Approach for the Digital Age’ verschenen. De auteurs beschrijven hierin deze brede servicemanagementbenadering. Zij bieden een model aan voor het beheren van deze businessdiensten met een sterke IT-component. Het model beschrijft niet in detail hoe dit moet worden gedaan, maar wel wat, én wat de relatie met opkomende technologieën is. Dat maakt het een interessante ontwikkeling. Belangrijk hierbij is ook de vaststelling dat de uitgangspunten voor het beheren van deze diensten dus door de business moeten worden opgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld over financiële en beveiligingsprincipes. 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!