Loopbaan

Carriere
studenten

VU onderzoekt studievertraging met student data scientists

Gegevens worden vanaf studiekeuze middelbare school geanalyseerd.

Vier studentes bouwden mee aan het IFFR-platform bij Hoppinger. © Hoppinger
7 november 2019

Gegevens worden vanaf studiekeuze middelbare school geanalyseerd.

De Vrije Universiteit onderzoekt met student analytics welke studenten langer zullen doen over hun studie. Waar de universiteit begon met het analyseren van haar data om uitval te voorspellen, is het nu een manier om de hele leerweg van studenten onder de loep te nemen. De ontstane functieprofielen voor data engineer en data scientist worden ingevuld door studenten.

Student analytics wordt bij de VU Amsterdam steeds meer een middel om bestaand beleid te verbeteren. Inmiddels heeft de VU zo’n veertig interventies gedaan op basis van de uitkomsten uit onderzoek naar studiedata. Ook kan de universiteit goed zien of studenten langer gaan doen over hun studie of niet. “Met onze analyses weten wij welke studenten langer studeren en wanneer die achterstand ontstaat”, vertelt Teamleider VU Analytics Theo Bakker. “Hiermee kunnen de studeerbaarheid van opleidingen verbeteren, wat het studiesucces van onze studenten verbetert.”

Pioniersfase is voorbij

“Als VU zijn wij de pioniersfase al lang voorbij. Ook op afdelings- en instellingsniveau wordt analytics ingezet. De vervolgstap is om analytics ook op landelijk niveau in te zetten. Via het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT, waaraan de Vereniging van Universiteiten en SURF zijn verbonden, proberen wij met andere universiteiten verder te versnellen. Vaak worden er wel pilots gedaan, maar is er te weinig aandacht voor strategisch inbedding en personeelsbeleid. Daar is een grote slag in te slaan”, aldus Bakker.

Toen Bakker startte met data aan de VU wilde de universiteit vooral haar dienstverlening digitaliseren. Bovendien wilde ze beter aan studenten kunnen vertellen hoe zij ervoor stonden. Bakker: “Er zijn de laatste vijftien jaar veel meer studenten bij gekomen. Bovendien zijn processen gedigitaliseerd. Doordat de overheid maatregelen heeft genomen waardoor instellingen meer rendement moeten halen, is het ook belangrijker geworden om de prestaties goed te monitoren.”

Traineeship datascientists

Bakker startte met een methode van Deloitte, waarmee analyses werden gemaakt in de financiële hoek. “Dat hebben wij uitontwikkeld tot een aanpak waarmee wij naar administraties over studenten kijken. Daarmee kunnen wij terug tot en met de profielkeuze in het vierde jaar van hun middelbare school. Door meetmomenten aan elkaar te schakelen kunnen wij precies aangeven waar in de studie een student zich bevindt en hoe het gaat. Doordat er zoveel verschillende combinaties in vakken te maken zijn, is dit zonder data-analyse veel moeilijker te zeggen dan voorheen. Ook kunnen wij zien wat voor een soort studenten binnenkomen en waarom zij eventueel langer over hun studie doen”, vertelt hij. 

Het analyseren van de data gebeurt nu grotendeels voor een deel door studenten, maar Bakker wil ook andere IT’ers interesseren voor een carrière als data scientist. “Google en andere grote bedrijven hebben veel geld om data scientists aan te stellen. Ik heb nog geen beperkt budget, maar er lopen hier wel 25.000 studenten rond. Het gaat om relatief nieuwe functieprofielen. Nu heb ik drie studenten als student-assistent in dienst. Bovendien zijn er veel mensen in de IT-sector het hoger onderwijs die werk doen wat hier tegenaan zit. Voor die mensen willen wij aankomend jaar vanuit het Versnellingsplan een traineeship ontwikkelen.”

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.