Management

Security
Boeing 737

Vrees voor datafout houdt veel Boeings aan de grond

Ethiopische Boeing 737-crash wakkert vrees voor datafout vliegsensors aan.

© Boeing
11 maart 2019

Ethiopische Boeing 737-crash wakkert vrees voor datafout vliegsensors aan.

Na de crash in Ethiopië van een Boeing 737 MAX-8 houden veel maatschappijen dat type toestel aan de grond. China heeft een algeheel vliegverbod afgekondigd voor de 96 stuks van dat model Boeing in het land. Ethiopian Airlines, de grootste vliegtuigmaatschappij in Afrika, houdt die toestellen ook aan de grond en Indonesië overweegt dit voorbeeld te volgen. Het gaat om hetzelfde model als van de fatale crash in oktober.

Ondertussen heeft vliegtuigfabrikant Boeing vandaag laten weten dat het op dit moment niet nodig is om nieuwe richtlijnen te geven voor gebruikers van haar 737 MAX-8-vliegtuigen op basis van de informatie die het tot nu toe heeft. Het onderzoek naar de crash van Ethiopian Airlines bevindt zich namelijk in de beginfase, aldus de verklaring van de toestelmaker. "Veiligheid is onze eerste prioriteit en we nemen alle mogelijke maatregelen om alle aspecten van dit ongeval goed te begrijpen, in nauwe samenwerking met het onderzoeksteam en alle betrokken regelgevende instanties", zei een woordvoerder van Boeing in een verklaring aan persbureau Reuters.

Hypermodern toestel

Eerder heeft Boeing in reactie op de fatale crash van Lion Air-vlucht 610 een formele instructiewijziging voor piloten afgevaardigd, die handmatig ingrijpen adviseert bij problemen met foute data uit de vliegtuigsensors. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) is dit een adequate reactie, antwoordde zij eind vorig jaar in reactie op Kamervragen.

De nieuwe crash, van Ethopian Airlines-vlucht 302, is net als het Lion Air-ongeluk gebeurd vlak na het opstijgen. De Ethiopische 737 MAX-8 is zes minuten na het opstijgen van de radar verdwenen. Het toestel was een gloednieuw exemplaar, wat in november is geregistreerd. Wereldwijd zijn er meer dan 300 stuks van de 737-MAX in gebruik en sinds 2017 zijn er meer dan 5000 besteld, weet The Guardian te melden. Deze uitvoering is de nieuwste verbetering van de Boeing 737, wat 's werelds meest verkochte vliegtuig is. De MAX-8 is voorzien van meer computersystemen en zou daardoor zelfs autonoom kunnen vliegen.

Wel/niet aan de grond houden

Het besluit van de Chinese luchtvaartautoriteit om bijna honderd Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen aan de grond te houden, raakt meer dan een kwart van de huidige wereldwijde vloot van dit type toestel. Ook Ethiopian Airlines en Cayman Airways houden de toestellen aan de grond. Indonesië overweegt ook een vliegverbod en Zuid-Korea start een onderzoek, meldt persbureau Bloomberg. Boeing zelf stuurt een onderzoeksteam naar de plaats van het ongeval om technische hulp te bieden aan onderzoekers ter plaatse.

In Nederland vliegt onder meer reisorganisatie TUI met de 737 MAX. Het bedrijf zegt de ontwikkelingen rond het onderzoek nauwlettend in de gaten te houden, maar ziet geen reden om de toestellen aan de grond te houden. TUI heeft naar eigen zeggen contact met de fabrikant en luchtvaartautoriteiten, en zal eventuele extra aanwijzingen opvolgen.

Corendon krijgt later dit jaar en volgend jaar de beschikking over twee Boeing 737 Max-toestellen. Het eerste toestel wordt in mei afgeleverd. In april volgend jaar volgt een tweede. KLM heeft geen toestellen van het type in gebruik. Luchtvaartmaatschappijen die volgens Boeing al wel vliegen met de 737 Max zijn onder meer Icelandair, Norwegian Air en LOT Polish Airlines.

Computerfout

De Ethiopische crash waarbij alle 157 inzittenden zijn omgekomen is het tweede grote ongeluk met de 737 MAX-8 in een half jaar tijd. Bij het eerdere ongeval in Indonesië zijn ook alle inzittenden omgekomen. De oorzaak voor dat neerstorten is nog niet definitief bepaald, maar er bleek in ieder geval sprake van verkeerde data van een on-board sensor.

De meesturende computersystemen dachten daardoor dat het toestel te scherp aan het stijgen was en stuurden dus flink bij naar beneden. Doordat er echter geen sprake was van een scherpe stijging is Lion Air-vlucht 610 juist naar de grond gestuurd. Meer dan 24 keer wisten de piloten het Lion Air-toestel handmatig weer recht te krijgen, blijkt uit het voorlopige onderzoeksrapport van de Indonesische commissie die gaat over transportveiligheid (KNKT).

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.