Vodafone gaat met glasnet naar bedrijven

3 september 2010

Vodafone heeft een contract gesloten met Eurofiber voor het bouwen van een eigen landelijk dekkend glasvezelnet. De bouw is al in volle gang. Begin 2011 verwacht Vodafone al de eerste klanten aan te kunnen sluiten. Het telecombedrijf maakt gebruik van de dark fiber-capaciteit die Eurofiber al in zijn netwerk beschikbaar heeft. Vodafone rondt de komende maanden de bouw van de actieve laag daarop af.

Vodafone heeft moeite het beeld af te schudden dat het bedrijf uitsluitend mobiele telefonie levert. Toch heeft het sinds de overname van The Network Factory (TNF) in 2006 een gestaag groeiende klantenkring van vaste netgebruikers in het mkb-plus- en grootzakelijk marktsegment. “Het gaat om enkele duizenden klanten”, zegt Jack Smits, general manager Enterprise Solutions Vodafone Netherlands en voormalig directeur van TNF. Tot nog toe bediende Vodafone deze klanten voornamelijk met DSL-verbindingen die het bedrijf als Virtual Network Operator bij diverse netwerkexploitanten zoals KPN inkocht. Smits: “Met deze stap halen we die tussenlaag weg. Dat is kostentechnisch, beheertechnisch en wat storingsgevoeligheid betreft interessant.”

De markt voor het ontsluiten van bedrijven en bedrijfsterreinen is nog voor een groot deel onontgonnen. Van de 60.000 potentieel interessante aansluitingen zijn er nu pas 25.000 gerealiseerd. Volgens Eurofiber-directeur Bart Oskam ligt 60 tot 80 procent van die 60.000 locaties binnen 500 meter van het netwerk van zijn bedrijf dat circa 10.000 kilometer glaskabel omvat. In die gevallen kan binnen twaalf tot zestien weken de verbinding in gebruik genomen worden. Is de afstand tot het hoofdnet groter, dan krijgt de klant een maatwerkaanbieding.

Volgens Oskam hoeft het graafwerk geen probleem meer te zijn. Na een periode van schaarste vorig jaar, is er weer voldoende capaciteit bij de aannemer, onder meer doordat de grote verglazingsprojecten van KPN in tempo zijn teruggeschroefd. Voda­fone en Eurofiber verwachten beide de komende jaren ‘enkele tientallen miljoenen’ euro te investeren als gevolg van de overeenkomst.

De overeenkomst is overigens niet exclusief. Eurofiber mag de extra capaciteit op de nieuwe lijnen ook gebruiken voor wholesaleovereenkomsten met andere telecomaanbieders.

Smits verwacht dat door het Vodafone/Eurofiber-aanbod de glasvezelaanleg naar bedrijven in een versnelling komt, onder meer doordat de aansluitprijs fors omlaag kan. Vodafone gaat de aansluitingen overigens als dienst aanbieden. Veel klanten zullen zich zelfs nauwelijks realiseren dat de verbinding via een glasvezel verloopt. Vodafone levert zijn klanten tevens de Service Navigator, online gereedschap waarmee zij realtime inzicht krijgen in de status van hun eigen netwerk tussen verschillende netwerken.

Stratix-consultant Hendrik Rood ziet de overeenkomst als logisch gevolg van de strategie van mobiele aanbieders om de lijnen naar hun basisstations te verglazen, die vaak bij bedrijventerreinen staan. Eurofiber doet dat al voor Vodafone, maar ook voor T-Mobile. Rood: “T-Mobile is echter als mobiele aanbieder beduidend minder sterk in de zakelijke markt dan KPN en Vodafone. T-Mobile heeft ook geen dochter à la TNF en zou moeten acquireren om dat gat in zijn portfolio in te vullen.” Hij verwacht dat door de overeenkomst tussen Vodafone en Eurofiber, KPN een serieuze concurrent erbij krijgt naast Ziggo/UPC. “Voor grote bedrijven en vooral voor bedrijven met filialen is een landelijk aanbod van glas cruciaal.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!